سپتوپلاستی

تیغه میانی بینی که در اصطلاح علمی آن را تیغه سپتوم می نامند ، بینی را به دو قسمت تقسیم می کند ؛ حال این تیغه در برخی از افراد کج می باشد به طوری که منجر به بروز اختلال در تنفس آن ها می شود ، در این مواقع ، جهت رفع این عارضه جراحی انحراف بینی انجام می گیرد ، در علم پزشکی این جراحی را سپتوپلاستی می نامند. در واقع این عمل نوعی جراحی بینی است که در راستای درمانی انجام می پذیرد. برای تشخیص و درمان این عارضه می توانید به دکتر اسماعیل زارع ، جراح و متخصص گوش و حلق و بینی خوب در تهران ، مراجعه نمایید.

جراحی انحراف بینی - دکتر زارع

بسیاری از افراد دارای انحراف تیغه میانی بینی می باشند ، اما تنها در برخی از آن ها که میزان انحراف شدید می باشد ، انجام جراحی انحراف بینی ضرورت می یابد. علت انحراف تیغه سپتوم بینی ، می تواند در اثر اصابت ضربه بوده یا اینکه از بدو تولد با فرد همراه باشد. لازم به ذکر است عمل سپتوپلاستی ، تنها تحت بیهوشی عمومی امکان پذیر می باشد.

تیغه میانی بینی چیست ؟

تیغه بینی ، تشکیل شده از غضروف و استخوان می باشد و بسیار نازک بوده به طوری که ضخامت آن بین 1 الی 2 میلی متر می باشد و در وسط بینی ، قرار گرفته است و وظیفه آن جدا کردن حفره های بینی از یکدیگر می باشد.

سپتوپلاستی

این پروسه یک روند جراحی برای صاف کردن استخوان و غضروف تقسیم کننده فضای بین دو سوراخ بینی ( سپتوم ) می باشد. وقتی سپتوم صاف نباشد ، تحت عنوان سپتوم کج شناخته می شود. یک سپتوم کج ، باعث دشوار شدن تنفس از راه بینی شده و خطر عفونت های سینوسی ناشی از تخلیه ضعیف را افزایش می دهد. در طول سپتوپلاستی ، سپتوم بینی شما ، در موقعیت جدید ، در وسط بینی قرار داده می شود. در این روند ، جراح بخش هایی از سپتوم بینی شما را قبل از قرار دادن آن ها در موقعیت جدید ، برش داده و بر می دارد. بعد از بهبودی ، نفس کشیدن برای شما ، آسان تر خواهد شد.

علائم انحراف بینی

انحراف تیغه میانی بینی ، در بسیاری از افراد بدون هیچ گونه علائم و نشانه می باشد ؛ اما احتمال بروز نشانه هایی که در ذیل به آن ها اشاره شده است ، در برخی از آنان وجود دارد :

• انسداد هر دو حفره بینی یا یکی از آن ها
  • خون دماغ
  • عفونت سینوسی
  • سر درد
  • احساس درد در صورت
  • اختلال در خواب
  • خر و پف

جراحی انحراف بینی

هدف از انجام سپتوپلاستی چیست ؟

سپتوم کج ، یک مشکل رایج است. ولی وقتی شدید باشد ، می تواند باعث مسدود شدن یک طرف بینی شده و جریان هوا را کاهش دهد. بدین ترتیب ، تنفس از طریق یک یا هر دو طرف بینی دشوار می شود. در این پروسه درمانی ، با پیراستن غضروف و استخوان و قرار دادن آن ها در موقعیت جدید ، سپتوم بینی را صاف می کند. اگر شما علائمی از قبیل دشوار بودن تنفس از راه بینی که کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار داده است ، تجربه کرده اید ، باید برای درمان سپتوم کج ، سپتوپلاستی را بعنوان گزینه ای مناسب ، انتخاب کنید.

جراحی انحراف بینی و زیبایی همزمان

افرادی که انحراف بینی داشته و قصد درمان آن و انجام جراحی زیبایی بینی را داشته باشند ، می توانند این دو جراحی را همزمان با هم انجام دهند ؛ لازم به ذکر است در اصطلاح پزشکی انجام همزمان جراحی زیبایی بینی و انحراف بینی سپتورینوپلاستی می نامند.

جراحی انحراف بینی با لیزر

با توجه به پیشرفت لیزر در علم پزشکی ، مطالبی نیز در رابطه با جراحی بینی با لیزر می شنویم در این باره باید بگوییم که در حال حاضر امکان انجام جراحی بینی با لیزر وجود نداشته و تمامی مطالب موجود در این باره صحت علمی نداشته و تنها جهت جلب توجه بوده و جنبه تبلیغاتی دارد.

فیلم عمل انحراف بینی

عوارض جراحی انحراف بینی

عمل انحراف بینی ، عملی ساده و سبک بوده و سبب بروز عوارض در بیماران نمی شود ؛ از عوارض شایع این پروسه درمانی ، که بروز آن طبیعی بوده و در تمامی بیماران رخ می دهد ؛ می توانیم به تورم و کبودی اشاره کنیم که با رعایت نکات مورد نیاز توسط بیماران در طی چند روز از بین می رود.

دوره نقاهت عمل انحراف بینی

دوره نقاهت جراحی انحراف بینی در تهران ، طولانی نبوده و بیماران پس از گذشت 5 الی 7 روز از انجام جراحی می توانند به محل کار خود بازگشته و به انجام امور شخصی خود بپردازند ، تنها آنان باید تا مدتی از انجام فعالیت های سنگین که سبب وارد شدن فشار به صورت و بینی می شود ، خودداری کنند.

بهترین سن انجام جراحی انحراف بینی

پزشک به افرادی که دارای انحراف بینی می باشند ، توصیه می کند تا پایان سن بلوغ منتظر مانده و سپس جهت انجام عمل انحراف بینی اقدام کنند ؛ چرا که رشد بینی همزمان با پایان سن بلوغ اتمام می یابد.

جراحی انحراف بینی

در طول روند سپتوپلاستی چه اتفاقی می افتد ؟

این عمل تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. این به پیچیدگی جراحی و ترجیح جراح ، وابسته است. سپتوپلاستی ، علائمی از قبیل دشوار بودن تنفس یا عوامل ایجاد شده توسط سپتوم کج را در بسیاری از افراد ، بهبود می بخشد. سطح بهبود مورد انتظار ، در افراد مختلف ، متفاوت است.

بعد از عمل انحراف بینی چه باید کرد ؟

رعایت برخی از نکات که در ذیل به آن ها اشاره شده است ، سبب تسریع در روند بهبودی بیماران پس از عمل جراحی می شود ، پس رعایت آن ها الزامی می باشد :

1. استفاده از کمپرس یخ ، تاثیر به سزایی در تسریع روند بهبودی تورم و کبودی ناشی از جراحی انحراف بینی دارد ؛ تنها بیماران باید از قرار دادن کیسه یخ بر روی بینی خود خودداری کرده و آن را در اطراف بینی خود قرار دهند.
  2. از سایر عواملی که سبب بهبودی تورم و کبودی ناشی از عمل انحراف بینی می شود ، می توانیم به آب آناناس و آب کرفس اشاره کنیم ؛ بنابراین این دو مورد را در رژیم غذایی خود قرار دهید.
  3. افرادی که این عمل را انجام داده اند ، باید تا مدتی جهت جلوگیری از وارد شدن ضربه به بینی از قرار گیری در مکان های شلوغ خودداری کنند.
  4. نمک و ادویه ، دو عاملی هستند که مصرف آن ها در دوره نقاهت سپتوپلاستی در تهران سبب افزایش تورم می شود ، بنابراین بهتر است بیماران تا مدتی این موارد را از رژیم غذایی خود حذف کنند.

هزینه عمل انحراف بینی

هزینه عمل سپتوپلاستی در تهران ، با توجه به نوع درمان و هزینه های کلینیک و اتاق عمل و هم چنین دستمزد جراح بینی مشخص می شود. بنابراین نمی توان قیمت مشخصی را برای آن اعلام نمود. اما در صورتی که جراحی انحراف بینی همراه با عمل جراحی زیبایی انجام نشود ، هزینه کمتری داشته و چون نوعی عمل درمانی محسوب می شود بیمه هزینه های مربوط به آن را پرداخت خواهد کرد.

تفاوت میان جراحی زیبایی بینی با عمل انحراف بینی چه می باشد ؟

در جراحی انحراف بینی هدف اصلاح سپتوم و رفع مشکلات تنفسی بیمار می باشد. برخی افراد تصور می کنند بعد از عمل انحراف بینی، ظاهر بینی نیز تغییر کرده و صاف می شود که این تصور غلطی است. البته در مواردی انحراف های شدید ممکن است موجب کج شدن ظاهر بینی شده باشد، ولی در هر صورت برای اصلاح ظاهر فرم بینی و صاف شدن استخوان های بینی لازم است، جراحی زیبایی صورت بگیرد؛ زیرا در جراحی زیبایی بینی پزشک به اصلاح عیوب بینی می پردازد و افتادگی نوک بینی و برآمدگی های روی بینی را رفع می کند و متناسب با صورت زیبا جویان بینی را جراحی می کنند.

دلایل انحراف بینی

ژنتیک از جمله عامل های اصلی و مهم در انحراف بینی می باشد که با افزایش سن بیشتر نمایان می شود.
وارد شدن ضربه به بینی و یا شکستگی بینی از عوامل دیگر به وجود آمدن انحراف بینی می باشند. ضربه ممکن است در کودکی یا بزرگسالی اتفاق بیفتد و موجب صدمه به بینی شود. هر چند بافت های بینی غضروفی و انعطاف پذیر می باشد، اما در صورتی که ضربه شدید باشد، می تواند موجب انحراف در تیغه بینی شود. لازم به ذکر است که هرچه ضربه در سنین کمتری به بینی وارد شود به دلیل استحکام کمتر غضروف های بینی زودتر در معرض آسیب و صدمه قرار می گیرد.

روش های تشخیص انحراف بینی

این عارضه در بیشتر موارد با معاینه توسط متخصص گوش و حلق و بینی قابل تشخیص خواهد بود با این وجود برای تشخیص دقیق تر عارضه می توان از روش های دیگر مانند آندوسکوپی بینی و یا عکس سی تی اسکن نیز استفاده نمود.

آیا بعد از جراحی انحراف بینی احتمال بازگشت این عارضه وجود دارد ؟

خیر اگر این جراحی توسط پزشک متخصص به صورت اصولی انجام شود ، احتمال بازگشت انحراف تیغه بینی وجود نخواهد داشت مگر در صورت وارد شدن ضربه به بینی.

آیا می توان از انحراف بینی جلوگیری کرد ؟

در بیشتر موارد این عارضه منشاء مادرزادی دارد به همین دلیل راهی برای جلوگیری از ابتلا به انحراف بینی وجود ندارد. اما در مواردی که انحراف بر اثر وارد شدن ضربه به وجود می آید ، بهترین راه مراقبت از بینی است برای این منظور لازم است در هنگام استفاده از وسایل نقلیه حتما کمربند ایمنی خود را ببندید و در هنگام ورزش کردن از وسایل محافظ استفاده نمایید.

آیا کسی که دچار سینوزیت است ، انحراف بینی دارد ؟

لزوما هر فردی که از سینوزیت رنج می برد ، به مشکل انحراف بینی دچار نیست و نمی توان کج بودن تیغه سپتوم بینی را عامل بروز سینوزیت دانست اما در مواردی که فرد دارای مشکل سینوزیت است ، انحراف تیغه سپتوم بینی از آنجایی که مشکلاتی را در تنفس ایجاد می کند ، می تواند دردهای سینوزیتی را تشدید نماید. اما این عارضه به تنهایی در ابتلا به سینوزیت نقشی ندارد.

آیا دلیل سردردهای مزمن انحراف بینی است ؟

بهتر است افرادی که به سردردهای مزمن دچار می شوند ، ابتدا به پزشک مراجعه کرده تا منشاء اصلی این درد مشخص شود. انحراف بینی در بیشتر موارد شدت سردردها را افزایش می دهد اما به صورت قطعی عامل ایجاد سردردهای مزمن نیست.

1 1 رای
امتیاز برای مقاله