مراقبت های بعد از جراحی بینی

جراحی بینی علاوه بر حفظ و بهبود عملکرد تنفسی بینی ، به منظور رفع نواقص ظاهری بینی و همچنین ایجاد تناسب میان بینی و سایر اجزای صورت انجام می شود. رعایت مراقبت های بعد از جراحی بینی در نتیجه نهایی بسیار تاثیر گذار می باشد و دکتر اسماعیل زارع ، بهترین جراح بینی تهران ، توصیه می باشد رعایت این نکات را جدی بگیرید.

 

مراقبت های بعد از جراحی بینی

 

مهم ترین مراقبت های بعد از جراحی بینی کدام است ؟

  1. تورم و کبودی بعد از عمل زیبایی بینی کاملا طبیعی بوده و برای کاهش تورم و کبودی بعد از این جراحی 24 الی 48 ساعت از کمپرس یخ استفاده نمایید.
  2. رژیم غذایی خود را با مصرف مایعات آغاز کنید و تا مدتی از مصرف غذاهای جویدنی اجتناب کنید.
  3. بعد از جراحی زیبایی بینی ، به صورت طاقباز و رو به بالا بخوابید و از خوابیدن به پهلو و رو به شکم خودداری نمایید ؛ همچنین هنگام دراز کشیدن با استفاده از دو بالش سر خود را بالا تر از حد معمول قرار دهید.
  4. مرتبا و تا آخر از دارو های تجویز شده توسط پزشک استفاده نمایید.
  5. مراقب ضربه وارد نشدن به پانسمان و اسپلینت بینی خود باشید که به هیچ عنوان خیس و مرطوب نشود ، بنابراین در روز های ابتدایی استحمام نکنید و برای شستشوی صورت از دستمال مرطوب یا پنبه استفاده کنید.
  6.  از نکات مهم در مراقبت های بعد از جراحی بینی این است که تا دو ماه از مصرف هر گونه مشروبات الکی و استعمال دخانیات به شدت پرهیز کنید و حتی از قرار گرفتن در مجاورت افراد سیگاری و یا حضور در محل های دود زا بپرهیزید.
  7. جهت جلوگیری از ایجاد تغییر در نتیجه جراحی تا مدتی از دستکاری لب بالا و بینی خودداری نمایید.
  8. حداقل تا 2 ماه بعد از عمل بینی در تهران ، از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید اجتناب کنید.
  9. از فین کردن بپرهیزید.
  10. عطسه و سرفه را با دهان باز انجام دهید.
  11. تا دو ماه از عینک طبی و دودی استفاده نکنید.
  12. حداقل به مدت 2 ماه از رفتن به استخر و 4 ماه از رفتن به سونا خودداری نمایید.

فیلم اتاق عمل بینی با دکتر اسماعیل زارع ، متخصص گوش و حلق و بینی خوب در تهران 

 

مراقبت های بعد از جراحی بینی

تغذیه بعد از عمل بینی

به افرادی که جراحی زیبایی بینی انجام داده اند ، توصیه می شود پس از به هوش آمدن رژیم غذایی خود را با مواد غذایی نرم و آبکی هم چون سوپ ، آش و غیره شروع کرده و سپس به تدریج مواد غذایی سفت تر همانند پوره سیب زمینی ، فرنی ، شیربرنج ، شیرموز ، سبزیجات آب پز و از این قبیل موارد را در رژیم غذایی خود قرار دهند. از مواردی که سبب تسریع در روند بهبودی بیماران می شود ، می توانیم به آب آناناس ، آب کرفس ، آب انبه ، آب هلو و غیره اشاره کنیم. از مواردی که در دوران نقاهت و مراقبت های بعد از جراحی بینی ، باید از رژیم غذایی بیماران حذف شده یا به مقدار قابل توجهی کاهش یابد ، می توانیم به نمک ، ادویه ، فلفل ، ته دیگ و از این قبیل موارد اشاره کنیم. کسانی که عمل بینی در تهران با دکتر زارع ، انجام داده اند ، باید توجه کنند که در دوران نقاهت عمل زیبایی بینی ، از نی جهت مصرف نوشیدنی ها استفاده نکنند ؛ چرا که نی سبب وارد شدن فشار به بینی شده و در نهایت منجر به بروز درد می شود. بیماران باید توجه کنند که در دوران نقاهت عمل زیبایی بینی ، زمان مناسبی جهت کاهش وزن نیست و از این فرصت جهت لاغری استفاده نکنند.

خمیازه کشیدن بعد از عمل بینی

خمیازه کشیدن مسئله ای عادی و طبیعی بوده و انسان ها توانایی کنترل آن را ندارند ، به همین علت جراح بینی به بیماران توصیه می کند ، در دوران نقاهت عمل زیبایی بینی جلوی خمیازه خود را نگیرند ، تنها در حین خمیازه کشیدن به منظور جلوگیری از باز شدن بخیه های بینی با دست اطراف بینی خود را نگه دارند.

 

مراقبت های بعد از جراحی بینی - دکتر اسماعیل زارع

نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی

دکتر اسماعیل زارع ، بهترین دکتر عمل بینی تهران ، به افرادی که عمل زیبایی بینی انجام داده اند ، توصیه می کند در دوران نقاهت عمل بینی از خوابیدن بر روی شکم ، پهلو و صورت خود اجتناب کرده و طاق باز و بر روی کمر خود بخوابند ، چرا که خوابیدن بر روی شکم و پهلو سبب وارد شدن فشار به بینی می شود ؛ هم چنین به بیماران توصیه می شود به منظور تسریع در روند بهبودی تورم و کبودی های ناشی از جراحی زیبایی بینی ، هنگام خواب و استراحت زاویه 30 درجه بسازند ؛ بیماران جهت ساخت زاویه 30 درجه باید دو بالش در زیر سر خود قرار دهند.

دوره نقاهت جراحی بینی

  • دوره نقاهت و مراقبت های بعد از جراحی بینی یک هفته می باشد و بعد از گذشت این مدت برای کشیدن بخیه و همچنین برداشتن اسپلینت یا گچ بینی به جراح بینی خود مراجعه نمایید.
  • پس از برداشتن پانسمان بینی برای تمیز کردن و شستشوی داخل بینی طبق دستور پزشک از سرنگ مخصوص شستشو استفاده نمایید.
  • طی چندین ماه از انجام فعالیت های سنگین پرهیز نمایید.

مسافرت بعد از عمل زیبایی بینی

در روز های نخست بعد از عمل بینی در تهران ، لازم است از رانندگی کردن پرهیز کنید و همینطور لازم است برای تسریع روند بهبودی بیشتر استراحت نمایید و تا حد امکان از انجام فعالیت های غیر ضروری خودداری کنید. در روز اول بعد از جراحی مسافرت زمینی در صورتی که مسیر کوتاه و تا حدود 3 ساعت باشد مانعی ندارد. البته لازم است مراقبت های لازم انجام شود و شخصی که مسئولیت رانندگی را قبول کرده با سرعت آرام به نحوی که موجب وارد شدن ضربه یا تکان خوردن شدید در بیمار نشود رانندگی کند. برای انجام مسافرت های طولانی و یا پرواز با هواپیما لازم است حداقل به مدت یک هفته صبر نمایید؛ زیرا فشار هوا ممکن است موجب خون ریزی شدید در بینی شود.

 

مراقبت های بعد از جراحی بینی - دکتر زارع

 

ورزش بعد از عمل زیبایی بینی

در هفته های اول مراقبت های بعد از جراحی بینی هرگونه فعالیت شدید و ورزش ممنوع می باشد. بعد از یک هفته می توانید پیاده روی آرام و آهسته داشته باشید به نحوی که ضربان قلبتان بالا نرود این عمل می تواند در بهبودی شما نیز کمک کننده باشد. بهتر است تایم پیاده روی را با زمان کم مثلا روزی 10 دقیقه در هفته دوم شروع کنید و سپس بعد از گذشت یک هفته به مدت زمان آن اضافه کنید. ممکن است برخی افراد روند بهبودی سریع داشته باشند و احساس کنند به سرعت می توانند به فعالیت های ورزشی قبلی خود بازگردند ، در صورتی که این تصور اشتباه است و حداقل 6 هفته لازم است تا اجزای بینی به حالت اولیه خود بازگردند. بنابراین لازم است صبور باشید و فعالیت های خود را به تعویض بیندازید. سپس بعد از گذشت 6 هفته می توانید ورزش های هوازی را که با تحرک شدید همراه نیست، شروع نمایید. انجام ورزش هایی مثل پیلاتس، یوگا و حرکات کششی بلامانع است. برای انجام ورزش هایی با فعالیت بدنی بالا و یا ورزش هایی که احتمال وارد شدن ضربه به بینی وجود دارد ، لازم است حداقل 6 ماه صبر کنید و از وسایل حفاظتی برای جلوگیری از وارد شدن هر گونه ضربه به بینی استفاده نمایید.

حمام کردن بعد از جراحی زیبایی بینی

یکی از موارد حائز اهمیت در مراقبت های بعد از عمل بینی در رابطه با استحمام بعد از جراحی بینی در تهران ، می باشد. در واقع بسیاری از افرادی که این جراحی را انجام می دهند ، سوالات بسیاری را در رابطه با زمان مناسب برای حمام کردن بعد از عمل زیبایی بینی و همچنین چگونگی دوش گرفتن بعد از این جراحی عنوان می کنند. به صورت کلی لازم است بدانید که شما تا زمان برداشتن اسپلینت و یا گچ از روی بینی اجازه حمام کردن ندارید ، چرا که رطوبت و آب موجب خیس شدن گچ بینی شده و این مسئله استحکام گچ بینی را کاهش داده و موجب می شود تا گچ توانایی نگهداری از بینی شما را نداشته باشد که این موضوع خود با عوارض زیادی همراه است. به همین دلیل در بهترین حالت توصیه می شود حداقل 7 الی 10 روز بعد از انجام رینوپلاستی از حمام کردن خودداری شود. در واقع لازم است شما چند ساعت قبل از مراجعه به پزشک برای برداشتن اسپلینت ، دوش کوتاهی گرفته تا اسپلینت خیس و مرطوب شود ؛ بدین ترتیب می توان به راحتی اسپلینت را از روی بینی جدا نمود.

اگر نیاز به حمام پیدا کردیم چه کنیم ؟

ممکن است حمام نکردن برای 7 الی 10 روز در دوران مراقبت های بعد از جراحی بینی ، برای بسیاری از افراد آزاردهنده باشد ، به همین دلیل شما با رعایت برخی نکات ساده می توانید حمام کنید. برای این منظور لازم است به کمک دوش دستی ، قسمت گردن به پایین خود را بشویید. دقت داشته باشید که باید از خم کردن سر و همچنین حمام کردن طولانی مدت خودداری شود ، همچنین توصیه می شود بخار زیادی را در محیط حمام ایجاد نکنید. برای شستن موهای سر لازم است از شخص دیگری کمک گرفته شود و موهای خود را به روش آرایشگاهی بشویید. توجه داشته باشید که سر شما باید رو به سمت بالا باشد و نباید صورت شما خیس شود.

مراقبت های پوستی بعد از عمل بینی

جراحی بینی دارای برخی پیامدهاست که برای برطرف شدن این موارد بهتر است که مراقبت های پوستی را در روند اقدامات بعد از جراحی بینی در نظر داشته باشید. کبودی های روی پوست ، تورم و غیره را زمانی می توانید درمان کنید که از پوست به درستی مراقبت کرده باشید. برای کاهش درد و تورم رخ داده در پوست می توانید از کمپرس های سرد و گرم استفاده کرد که این کار بهتر شدن وضعیت را تسریع می بخشد.

اهمیت شستشو بینی در مراقبت های بعد از جراحی بینی

همانطور که اطلاع دارید رینوپلاستی نیاز به ماندن و بستری شدن در بیمارستان ندارد و از همین رو تمامی مواردی که می بایست در راستای بهبودی و درمان رعایت کرد را جراح بینی به شما بازگو خواهد کرد. یکی از این موارد رعایت نحوه درست شستشو بینی بعد از جراحی بینی است. نکات حائز اهمیت در راستای شستشو بینی بعد از جراحی بینی :

  • بعد از جراحی بینی، بخشی از عمل زمینه ‌ساز لخته شدن خون می ‌شود. شستشوی منظم بینی با آب یا محلول نمکی رقیق کمک می کند لخته‌ های ایجاد شده را از حفره های بینی خارج کرد.
  • شستشوی بینی باعث تمیزی و آبرسانی به مخاط بینی می ‌شود و بهبود تنفس و جریان هوا را تسهیل می ‌کند. این ممکن است باعث بهبود علائم آبسه، سرفه و عطسه در زمان بهبودی پس از جراحی بینی شود.
  • عموماً پزشک شما به شما دستورات دقیقی در مورد شستشوی بینی پس از جراحی خواهد داد. همیشه مهم است توصیه پزشک را رعایت کنید و در صورت بروز هرگونه علامت ناراحت کننده، به او اطلاع دهید.
0 0 رای ها
امتیاز برای مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک مقاله