پولیپ بینی

پولیپ بینی نوعی توده غیر سرطانی می باشد که در مسیرهای بینی و سینوس ها قرار دارد. در صورت کوچک بودن این توده ها ، مشکلی برای فرد ایجاد نخواهد شد و حتی ممکن است قابل تشخص نیز نباشد ؛ ولی چنانچه اندازه تومور بزرگ باشد و مانند قطره اشک یا خوشه انگور آویزان باشد ، موجب انسداد راه مجرای تنفسی خواهد شد و در نهایت موجب بروز عفونت مکرر و سایر عوارض می شود.

امکان بروز پولیپ بینی برای همه افراد وجود دارد، اما این عارضه در بین افراد میانسال رایج تر می باشد. توجه داشته باشید در صورت مشاهده این توده حتما به پزشک مراجعه نمایید و نسبت به درمان آن اقدام کنید، چرا که عدم درمان این توده غیر سرطانی ممکن است عوارض و خطراتی را برای افراد مبتلا، به همراه داشته باشد.

بررسی ها نشان داده یکی از دلایل بروز پولیپ بینی ، آلرژی می باشد؛ همچنین ممکن است با حساسیت های دیگری چون آسم یا حساسیت پوست نیز همراه باشد.

علائم پولیپ بینیپولیپ بینی

پولیپ های بزرگ دارای علائم خاصی هستند و در صورت داشتن این علائم حتما به جراح بینی مراجعه نمایید.

• آبریزش بینی
  • احساس خارش اطراف چشم
  • کاهش یا عدم حس بویایی
  • درد در دندان های بالا
  • گرفتگی مداوم بینی
  • آبریزش از پشت بینی
  • درد سر و صورت
  • احساس فشار بر روی پیشانی و صورت
  • خرناس کشیدن

لازم به ذکر است که در صورت مشاهده علائمی ؛ از جمله دوبینی شدید ، اختلال در تنفس و خونریزی شدید باید سریعا به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمایید.

دلایل ایجاد پولیپ بینی

همانطور که گفته شد احتمال بروز پولیپ بینی برای همه افراد وجود دارد و ابتلا به این عارضه محدودیت سنی ندارد. دلیل بروز این عارضه هنوز به طور کامل مشخص نیست.

ممکن است فرد دارای التهاب بینی ، دارای پوليپ بيني نیز باشد ولی در فرد دیگر با همین ویژگی ، پوليپ بيني ایجاد نشود.

روش های پیشگیری از پولیپ

• رعایت بهداشت فردی : مرطوب کردن هوای خانه می تواند به کاهش التهاب بینی و آلرژی کمک کند.
  • کنترل آلرژی و آسم : همانطور که گفته شد ، آلرژی و آسم نیز می تواند یکی از دلایل بروز این عارضه باشد ، بنابراین کنترل کردن آلرژی و آسم نیز در پیشگیری از بروز پوليپ بيني بی تاثیر نیست.
  • امتناع از محرک های بینی : تا جای ممکن از قرار گیری در مکان های آلوده خودداری نمایید.
  • استفاده از شوینده های بینی : به منظور شستن و تمیز کردن مجرای تنفسی از اسپری آب و نمک استفاده نمایید. این کار به جریان مخاط بینی و پاک کردن بینی از محرک های موجود کمک می کند.

درمان پولیپ بینی

هدف از درمان پولیپ بینی ، در ابتدا کوچک کردن و سپس از بین بردن آن ها است ؛ معمولا اولین روش درمانی جهت رفع پولیپ ، تجویز دارو است ؛ با دارو درمانی ، می توان پولیپ های بزرگ را کوچک کرده و سپس از بین برد ؛ اما لازم به ذکر است که در برخی از مواقع ، نتایج مطلوب از این روش درمانی به دست نمی آید ؛ در این مواقع ، متخصص گوش و حلق و بینی انجام جراحی را پیشنهاد می دهد.

جراحی پولیپ بینی

متخصص گوش و حلق و بینی ، به منظور درمان پولیپ بینی به انجام جراحی آندوسکوپیک ، می پردازد ؛ در این روش لوله ای کوچک به نام آندوسکوپ ، از طریق حفره های بینی ، وارد بینی شده و به سمت حفره های سینوس هدایت می شود و سپس به منظور رفع پولیپ ها ، از ابزاری جهت تراشیدن آن ها استفاده می شود.

جراحی آندوسکوپی پولیپ بینی ، عملی ساده و سرپایی بوده و در دسته جراحی های سخت قرار نمی گیرد ؛ بنابراین در این باره نگران نباشید.

مدت زمان جراحی پولیپ بینی

مدت زمان مورد نیاز جهت انجام عمل جراحی پولیپ بینی در هر فرد ، با توجه به عوامل گوناگونی متغیر می باشد ؛ اما گفته می شود این جراحی در حالت کلی ، به کمتر از ۲ ساعت زمان نیاز دارد.

هزینه عمل پولیپ بینی

هزینه عمل جراحی پولیپ بینی ، پس از بررسی پارامترهای بسیار و انجام معاینات مورد نیاز توسط متخصص گوش و حلق و بینی ، تعیین می گردد ؛ لازم به ذکر است امکان تفاوت هزینه جراحی پولیپ بینی در افراد ، وجود دارد ؛ از این رو به افرادی که مبتلا به پولیپ بینی بوده و باید تحت جراحی قرار گیرند ، توصیه می شود ، جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با هزینه قطعی جراحی پولیپ بینی ، به پزشک مراجعه نمایند.