پولیپ بینی

پولیپ بینی نوعی توده غیر سرطانی می باشد که در مسیرهای بینی و سینوس ها قرار دارد. در صورت کوچک بودن این توده ها ، مشکلی برای فرد ایجاد نخواهد شد و حتی ممکن است قابل تشخص نیز نباشد ؛ ولی چنانچه پولیپ بزرگ باشد و مانند قطره اشک یا خوشه انگور آویزان باشد ، موجب انسداد راه مجرای تنفسی خواهد شد و در نهایت موجب بروز عفونت مکرر و سایر عوارض می شود.برای رهایی از این مشکل گاهی باید جراحی بینی انجام دهید. بررسی ها نشان داده یکی از دلایل بروز آن ، آلرژی می باشد ؛ همچنین ممکن است با حساسیت های دیگری چون آسم یا حساسیت پوست نیز همراه باشد.شما برای انجام این عمل می توانید به دکتر اسماعیل زارع ، بهترین جراح بینی در تهران مراجعه کنید.

پولیپ بینی - دکتر زارع

پولیپ بینی معمولا چه افرادی را درگیر می کند ؟

کودکان ، افراد در سنین میان سالی و زنان بیش از دیگر افراد در معرض ابتلا به پولیپ بینی قرار دارند.
این بیماری معمولا کودکانی که در به سینوزیت مزمن و آسم دچار هستند را درگیر می کند.
معمولا در افراد با سنین 40 سالگی شیوع پیدا می کند.

از کجا می توان به درگیر شدن توسط پولیپ پی برد؟

بینی یکی از اعضای بسیار مهم در بدن می باشد که انتقال هوا از این طریق صورت می گیرد بروز هرگونه مشکل در بینی می تواند موجب اختلال در عمل تنفس شود و تنگی نفس ، خشک شدن گلو در خواب و انسداد مسیر تنفسی می تواند از نشانه های بروزاین مشکل تلقی شود.

آمادگی برای درمان پولیپ بینی در تهران

برای اینکه به فکر درمان پولیپ بینی باشید در ابتدا باید از وجود این مشکل در بینی تان اطمینان حاصل کنید .برای اینکه باید به بهترین جراح گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. پزشک برای تشخیص و معاینه از روش آندوسکوپی بینی و سینوس ها استفاده خواهد کرد. در این روش می توان تمام پولیپ هایی که در بینی وجود دارند را به خوبی شناسایی کرد. سی تی اسکن نیز از دیگر روش هایی می باشد که دکتر برای شناسایی از آن بهره می جوید. بعد از اینکه مرحله تشخیص به پایان رسید پزشک یکی از روش های درمانی را برای شخص انتخاب خواهد کرد معمولا اولین روش پیشنهادی درمان به وسیله دارو می باشد و در صورتی که این روش برای فرد مناسب نبود باید از روش های جراحی استفاده کرد.

علائم پولیپ بینی

پولیپ های بزرگ دارای علائم خاصی هستند و در صورت داشتن این علائم حتما به جراح بینی مراجعه نمایید.

• آبریزش بینی
  • احساس خارش اطراف چشم
  • کاهش یا عدم حس بویایی
  • درد در دندان های بالا
  • گرفتگی مداوم بینی
  • آبریزش از پشت بینی
  • درد سر و صورت
  • احساس فشار بر روی پیشانی و صورت
  • خرناس کشیدن

لازم به ذکر است که در صورت مشاهده علائمی ؛ از جمله دوبینی شدید ، اختلال در تنفس و خونریزی شدید باید سریعا به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمایید.

دلایل ایجاد پولیپ بینی

همانطور که گفته شد احتمال بروز پولیپ بینی برای همه افراد وجود دارد و ابتلا به این عارضه محدودیت سنی ندارد. دلیل بروز این عارضه هنوز به طور کامل مشخص نیست. ممکن است فرد دارای التهاب بینی ، این مشکل را نیز دارا باشد ولی در فرد دیگر با همین ویژگی ، پوليپ بيني ایجاد نشود.

روش های پیشگیری از پولیپ بینی

• رعایت بهداشت فردی : مرطوب کردن هوای خانه می تواند به کاهش التهاب بینی و آلرژی کمک کند.
  • کنترل آلرژی و آسم : همانطور که گفته شد ، آلرژی و آسم نیز می تواند یکی از دلایل بروز این عارضه باشد ، بنابراین کنترل کردن آلرژی و آسم نیز در پیشگیری از بروز پوليپ بيني بی تاثیر نیست.
  • امتناع از محرک های بینی : تا جای ممکن از قرار گیری در مکان های آلوده خودداری نمایید.
  • استفاده از شوینده های بینی : به منظور شستن و تمیز کردن مجرای تنفسی از اسپری آب و نمک استفاده نمایید. این کار به جریان مخاط بینی و پاک کردن بینی از محرک های موجود کمک می کند.

درمان پولیپ بینی

هدف از درمان پولیپ بینی در تهران ، در ابتدا کوچک کردن و سپس از بین بردن آن ها است ؛ معمولا اولین روش درمانی جهت رفع پولیپ ، تجویز دارو است ؛ با دارو درمانی ، می توان پولیپ های بزرگ را کوچک کرده و سپس از بین برد ؛ اما لازم به ذکر است که در برخی از مواقع ، نتایج مطلوب از این روش درمانی به دست نمی آید ؛ در این مواقع ، دکتر زارع بهترین دکتر بینی در تهران انجام جراحی را پیشنهاد می دهد.

جراحی پولیپ بینی در تهران

متخصص گوش و حلق و بینی ، به منظور درمان به انجام جراحی آندوسکوپیک ، می پردازد ؛ در این روش لوله ای کوچک به نام آندوسکوپ ، از طریق حفره های بینی ، وارد بینی شده و به سمت حفره های سینوس هدایت می شود و سپس به منظور رفع پولیپ ها ، از ابزاری جهت تراشیدن آن ها استفاده می شود. جراحی آندوسکوپی پولیپ بینی ، عملی ساده و سرپایی بوده و در دسته جراحی های سخت قرار نمی گیرد ؛ بنابراین در این باره نگران نباشید.

مدت زمان جراحی پولیپ بینی

مدت زمان مورد نیاز جهت انجام این عمل جراحی در هر فرد ، با توجه به عوامل گوناگونی متغیر می باشد ؛ اما گفته می شود این عمل در حالت کلی ، به کمتر از 2 ساعت زمان نیاز دارد.

پولیپ بینی

مراقبت های پس از عمل پولیپ بینی

بعد از انجام عمل پولیپ بینی مراقبت های مورد نیاز افراد به توصیه بهترین جراح بینی تهران به شرح زیر می باشد:

• ممکن است بعد از انجام جراحی مقداری خونریزی ناگهانی را تجربه کنید که به دلیل پوسته شدن داخل بینی و خشکی به وجود آمده در دیواره های آن باشد. برای کاهش این خونریزی و جلوگیری از عفونت می توانید از اسپری های شست و شوی بینی استفاده کنید.
  •  نباید سر خود را پایین نگه دارید مرتب سرتان را بالا بگیرید و به هنگام خواب نیز برای جلوگیری از این مساله از چند بالش برای اینکار کمک بگیرید.
  • برای جلوگیری از هرگونه تورم در ناحیه بینی بعد از جراحی بینی می توانید از کمپرس سرد که درون یک پارچه پیچیده شده استفاده کنید. توجه داشته باشید که باید از اعمال فشار یا ضربه به بینی تان خودداری کنید.
  • تا مدتی که در نقاهت از جراحی به سر می برید از انجام فعالیت هایی که مستلزم تحرک زیاد می باشند دوری کنید. سعی کنید ورزش های بسیار سبک انجام بدهید و تا چند روز برای فعالیت های سنگین از شخصی کمک بگیرید.
  • تغذیه نیز در مدت ریکاوری از اهمیت بسیار زیادی جهت تسریع فرآیند بهبودی برخوردار می باشد. در رژیم غذایی خود موادی سرشار از سبزیجات ، میوه ها و پروتئین ها را بگنجانید و حتما به میزان فراوان آب بنوشید که مشکل خشکی و دهیدراته شدن را رفع خواهد کرد. بعد از عمل بینی نیز سعی کنید غذا ها را به صورت پوره مصرف کنید..

هزینه عمل پولیپ بینی در تهران

هزینه این عمل جراحی ، پس از بررسی پارامترهای بسیار و انجام معاینات مورد نیاز توسط متخصص گوش و حلق و بینی ، تعیین می گردد ؛ لازم به ذکر است امکان تفاوت هزینه جراحی پولیپ بینی در افراد ، وجود دارد ؛ از این رو به افرادی که با این مشکل روبرو هستند و باید تحت جراحی قرار گیرند ، توصیه می شود ، جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با هزینه قطعی ، به پزشک مراجعه نمایند.

پاسخ به پرسش های متداول در مورد پولیپ بینی

آیا پولیپ بینی خطرناک است ؟

خیر ، پولیپ بینی خطر جدی به همراه ندارد ، اما می تواند در تهویه سینوس ها و تخلیه نرمال ترشحات بینی ، اختلال ایجاد کند. به این ترتیب محرک و آلاینده های مجاری بینی و هم چنین مخاط تولید شده توسط سینوس ها از بین می رود. در صورتی که پولیپ بیش از حد بزرگ باشد ، جریان طبیعی خلط را مسدود می کند که در نهایت منجر به بروز عفونت و سینوزیت می شود.

پولیپ بینی در بزرگسالان بیشتر شایع است یا کودکان ؟

در صورتی که علت ایجاد پولیپ به آلرژی ، بیماری سینوس و یا مصرف ایبوپروفن ارتباط داشته باشد ، در بزرگسالان احتمال بیشتری دارد تا اتفاق بیفتد. اما پولیپ های بینی که به فیبروز کیستی مرتبط هستند ، در کودکان شایع تر است.

آیا پولیپ دچار صدمه و یا خون ریزی می شوند ؟

در صورتی که پولیپ خوش خیم باشد ، فرد نباید هیچگونه درد و یا خون ریز را تجربه نماید. در صورتی که خون ریزی و درد شدیدی را در بینی خود احساس می کنید ، نباید آن را نادیده بگیرید به خصوص اگر این علائم در یک طرف بینی وجود داشته باشد. لازم است برای معاینه بیشتر به پزشک مراجعه نمایید.

آیا پولیپ بینی ممکن است دوباره به وجود بیاید ؟

در صورتی که علت ایجاد التهاب زمینه ای درمان نشود ، احتمال بازگشت پولیپ بینی بعد از درمان و انجام عمل جراحی وجود دارد. لازم است رطوبت داخلی بینی ، بیماری آسم و آلرژی کنترل شود تا از ایجاد مجدد این توده پیشگیری شود.

آیا همزمان می توان جراحی زیبایی بینی را با برداشتن پولیپ انجام داد ؟

بله ، امکان همزمان انجام این دو جراحی به صورت همزمان امکان پذیر است.

دوره نقاهت این درمان چند روز می باشد ؟

بعد از انجام عمل جراحی فرد به 3 الی 7 روز استراحت نیاز دارد و بعد از آن می تواند فعالیت های روزانه خود را انجام دهد. البته باید به توصیه ها و مراقبت های بعد از عمل بینی نیز توجه داشته باشید تا نتیجه مطلوبی دریافت کنید.

امتیاز برای مقاله

جستجو کنید