جراحی آندوسکوپی سینوس

در مواقعی که به علت شدید بودن عفونت و التهاب سینوس ، دارو درمانی موثر واقع نشود ؛ بهترین روش درمانی ، انجام جراحی آندوسکوپی سینوس ، بوده که توانایی رفع نسبی مشکلات سینوسی را دارد. در ادامه این مقاله از دکتر اسماعیل زارع ، بهترین متخصص گوش و حلق و بینی تهران ، نحوه چگونگی انجام این پروسه و اهداف آن را شرح خواهیم داد.

جراحی آندوسکوپی سینوس - دکتر زارع

اهداف جراحی آندوسکوپی سینوس

• از بین بردن عفونت سینوس ها از طریق تخلیه ترشحات
  • کاهش شدت و تعداد دفعات عفونت سینوس ها
  • درمان مشکلات ایجاد شده در اثر بیماری سینوزیت
  • بهبود تنفس بیمار از راه بینی
  • بهبود حس بویایی بیمار
  • مزایای درمان سینوس ها به کمک جراحی آندوسکوپی
  • کوتاه بودن دوران نقاهت بعد از جراحی
  • روند بهبودی کوتاه مدت
  • بالا بودن درصد موفقیت جراحی
  • انجام جراحی با کمترین میزان خونریزی
  • عدم ایجاد جای برش و زخم بر سطح خارجی پوست
  • کاهش میزان تورم وکبودی به دلیل عدم ایجاد برش در سطح پوست

اقدامات لازم پیش از جراحی آندوسکوپی

1. این عمل به صورت سرپایی انجام می شود و معمولا نیاز به بستری بعد از جراحی وجود ندارد.
  2. یک ماه قبل از جراحی سینوس ها از مصرف سیگار پرهیز کنید. زیرا روند بهبودی را با اختلال مواجه می کند.
  3. قبل از جراحی از مصرف داروهای رقیق کننده خون پرهیز کنید.
  4. آزمایشاتی را که پزشک تجویز می کند انجام دهید و نتیجه را در روز جراحی همراه خود داشته باشید.
  5. اگر دارای بیماری خاصی هستید یا داروی خاصی مصرف می کنید به پزشک اطلاع دهید.
  6. برای این جراحی بیمار باید ناشتا باشد.

چگونگی انجام جراحی آندوسکوپی سینوس

در روش های قدیمی ، در ابتدا بافت های آسیب دیده ، برداشته شده و سپس مسیرهایی جهت تخلیه مواد عفونی ، درون سینوس ها ایجاد می شد ؛ در حالی که امروزه در روش آندوسکوپی سینوس ، هیچ گونه نیازی به ایجاد برش های خارجی نبوده و در حین انجام آن ، آندوسکوپ از طریق سوراخ های بینی وارد بینی شده و امکان مشاهده اعضا درونی را به پزشک می دهد.

بدین ترتیب بهترین جراح آندوسکوپی سینوس در تهران ، می تواند بدون ایجاد هیچ گونه برش خارجی ، به رفع ترشحات چرکی ، پولیپ ، انسدادهای مخاطی و از این قبیل موارد بپردازد ؛ در برخی از مواقع ، نیاز به باز کردن منافذ تنگ در ناحیه سینوس ها نیز می باشد و در نهایت انجام عمل آندوسکوپی سینوس ، منجر به بهبود روند جریان هوا از طریق مجاری بینی می گردد. تقویت حس بویایی بیمار ، از دیگر اهداف عمل جراحی اندوسکوپی بر روی سینوس است. از مزایای روش جراحی اندوسکوپی سینوس در تهران توسط بهترین جراح بینی ، باید به مواردی همچون نداشتن درد ، دوران نقاهت کوتاه ، خونریزی کم و غیره اشاره کنیم.

عوارض متداول عمل جراحی آندوسکوپی سینوس

• در روز های ابتدایی بعد از جراحی بیمار ممکن است دردی مبهم داشته باشد و برای کاهش آن می توان از مسکن ها با دستور پزشک استفاده کرد.
  • در هفته اول بعد از جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس ، بیمار ترشحات خونی دارد. این خونریزی طبیعی است و پس از مدتی برطرف می شود. برای جلوگیری از خونریزی بیمار لازم است سر خود را به عقب ببرد و از را بینی نفس بکشد. همچنین با تجویز پزشک می توانید برای توقف خونریزی از اسپری فنیل افرین استفاده کنید. در صورت عدم توقف و ادامه دار بودن خونریزی با پزشک خود مشورت کنید.
  • ممکن است در دو هفته اول گرفتگی و ترشح در بینی وجود داشته باشد که پس از مدتی تنفس بیمار به حالت طبیعی بر می گردد.

عوارض جبران ناپذیر ناشی از جراحی در مراکز نامعتبر

1. ایجاد اختلال در بینایی
  2. بروز خونریزی های شدید بعد از جراحی
  3. نشت مایع مغزی نخاعی و بروز مننژیت

جراحی آندوسکوپی سینوس - دکتر زارع

مراقبت های لازم بعد از جراحی

• با توجه به صلاح دید پزشک 3 تا 7 روز بعد از جراحی سینوس ها برای معاینه بینی به پزشک یا جراح مراجعه نمایید.
  • برای جلوگیری از خونریزی دو هفته بعد از عمل آندوسکوپی بینی و سینوس از داروهای رقیق کننده و ضد التهابی استفاده نکنید.
  • تا یک هفته بعد از جراحی از بالا کشیدن بینی و گرفتن آن خودداری کنید. زیرا ممکن است منجر به بروز خونریزی شود.
  • تا قبل از بهبود کامل پوشش داخلی بینی از مصرف اسپری های استروئیدی پرهیز کنید. معمولا این بهبودی دو هفته طول می کشد.
  • در خصوص شروع زمان فعالیت با پزشک خود مشورت کنید. معمولا 3 تا 7 روز بعد از جراحی بیمار می تواند فعالیت های سبک روزانه را از سر گیرد.
  • تا دو هفته بعد از عمل از فین کردن بپرهیزید و با دهان باز سرفه یا عطسه کنید.
  • در دو هفته اول بعد از جراحی از خم شدن، زور زدن یا بلند کردن اجسام سنگین پرهیز کنید.

توجه

امکان انجام جراحی زیبایی بینی و آندوسکوپی سینوس ، به طور همزمان وجود دارد ؛ تنها در این صورت مدت زمان جراحی طولانی تر شده و هزینه آن نیز افزایش می یابد.

سن مناسب جراحی آندوسکوپی سینوس

سن مناسب برای انجام جراحی آندوسکوپی سینوس ، که به عنوان جراحی سینوس یا پارانازال نیز شناخته می ‌شود ، بستگی به شرایط مربوطه و نیازهای افراد دارد. این پروسیجر معمولاً برای رفع مشکلات تنفسی و بهبود علائم مرتبط با عفونت ‌ها یا تنگی ‌های سینوس انجام می‌ شود. اگر فرد مشکلاتی مانند التهاب مزمن سینوس (سینوزیت) ، مشکل‌ تنفسی ، سردرد مزمن یا مشکلات دیگری در حوزه سینوس داشته باشد ، جراحی آندوسکوپی سینوس برای او گزینه ای مطلوب در نظر گرفته می‌ شود. سن مناسب برای این جراحی ممکن است در هر سنی باشد ، ولی معمولاً در صورت نیازهای پزشکی و تصمیم مشترک بین بیمار و پزشک انجام می ‌شود. افراد مختلف با توجه به وضعیت سلامت ، علائم و نیازهای شخصی در سنین مختلف ممکن است به این جراحی نیاز داشته باشند. پزشک در این صورت مختصری از تاریخچه پزشکی و ارزیابی جسمی را انجام می ‌دهد تا تصمیم گیرد آیا جراحی آندوسکوپی سینوس برای ایشان مناسب است یا خیر. در این صورت اگر این جراحی برای بهبود کیفیت زندگی شما و رفع مشکلات تنفسی مناسب باشد ، ممکن است در هر سنی توصیه شود.

آیا جراحی آندوسکوپی سینوس با رینوپلاستی امکان پذیر است؟

بله ، جراحی آندوسکوپی سینوس با جراحی زیبایی بینی به طور همزمان نیز انجام می شود. این روش معمولاً به عنوان “جراحی همزمان سینوس و بینی” شناخته می ‌شود و به افرادی که هم نیاز به اصلاح مشکلات سینوسی دارند و هم مایل به بهبود شکل ظاهری بینی خود هستند ، پیشنهاد می‌ شود. در این روش ، جراحی آندوسکوپی سینوس برای بهبود علائم مرتبط با مشکلات سینوسی (مانند التهاب مزمن سینوس) با جراحی زیبایی بینی ترکیب می ‌شود که به بهبود شکل ، اندازه ، یا تناسب بینی با سایر ویژگی‌ های صورت می انجامد. مهم است که پیش از تصمیم به انجام هر جراحی، با پزشک متخصص مشورت کنید تا او به شما توضیحات دقیقی در مورد نحوه انجام جراحی ، نتایج ممکن و هرگونه ریسک یا نکات مرتبط با وضعیت شما بدهد.

بهترین جراح آندوسکوپی سینوس در تهران

دکتر اسماعیل زارع ، جراح و متخصص گوش و حلق و بینی خوب در تهران ، تجربه و مهارت بسیاری در این زمینه دارند ؛ جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با ایشان ، می توانید به صفحه اینستاگرام و به منظور آگاهی از روش های ارتباطی با ایشان ، به صفحه تماس با دکتر سایت مراجعه نمایید.

هزینه جراحی آندوسکوپی سینوس در تهران

تعیین هزینه قطعی جراحی آندوسکوپی بر روی سینوس ، نیازمند انجام معاینات مورد نیاز توسط پزشک می باشد ؛ بنابراین جهت کسب اطلاعات بیشتر در این باره ، باید به پزشک مراجعه کرده و تحت معاینه قرار بگیرید.

کاندیدای مناسب برای انجام جراحی آندوسکوپی سینوس

• افرادی که با درمان های دیگر مشکلات مربوط به سینوس و بینی آن ها برطرف نشده است ، انجام جراحی آندوسکوپی سینوس توصیه می شود.
  • در بیمارانی که مسیر عبور مایعات در سینوس های آن ها مسدود و یا تنگ شده باشد ، بیشتر این افراد به عفونت های شدیدی دچار می شوند ، با عریض کردن مسیر در طی انجام عمل آندوسکوپی می توان این مشکل را برطرف نمود.
  • افرادی که به دلیل اختلال در آناتومی سینوس به مشکلات تنفسی دچار هستند از این روش درمانی نتایج خوبی را به دست می آورند.
  • بیمارانی که به مشکل تورم و یا التهاب داخل سینوس دچار هستند ، با انجام جراحی آندوسکوپی می توان حفره سینوسی آن ها را بزرگتر نمود.

مزایای انجام عمل آندوسکوپی

• میزان خونریزی ، کبودی و تورم بعد از انجام این جراحی کم می باشد.
  • درد خفیفی را بعد از عمل احساس خواهید کرد.
  • این جراحی را کم تهاجمی و بدون خونریزی در نظر می گیرند ؛ چرا که نیازی به ایجاد برش در داخل و یا خارج بینی نیست.
  • جراحی آندوسکوپی سینوس به صورت سرپایی قابل انجام می باشد و دوره بهبودی و نقاهت آن بسیار کوتاه است.

راه های درمان قبل از عمل آندوسکوپی سینوس چه می باشد ؟

قبل از انجام این جراحی آندوسکوپی سینوس لازم است متخصص گوش و حلق و بینی از عدم تاثیر سایر روش های درمانی بر روی بیمار اطمینان پیدا کند. تجویز دارو در بلند مدت معمولا به روند درمانی و بهبودی بیماران کمک می کند. برای درمان سینوزیت مزمن ، مصرف آنتی بیوتیک ها بسیار موثر می باشند. همچنین اسپری و سرم های مخصوص برای شست و شوی بینی تجویز می شود که این محلول و اسپری ها به برطرف کردن گرفتگی و احتقان بینی کمک می کند. البته لازم است در مصرف اسپری های بینی دقت شود ؛ زیرا مصرف طولانی مدت آن سبب گرفتگی بیشتر بینی می شود.

جستجو کنید

آخرین مقالات