جراحی بینی قوز دار

جراحی بینی قوز دار معمولاً در راستای اهداف زیبایی انجام می پذیرد. قوز یا برآمدگی بینی به سبب بی نظمی غضروف و استخوان های آن نمود پیدا می کند. به طور معمول قوز بینی مشکل حاد و خاصی برای افراد ایجاد نمی نماید و یکی از ایرادات ظاهری بینی تلقی می شود. البته امکان دارد همین امر منجر به کاهش اعتماد به نفس در برخی افراد شود. به همین علت افراد برای برطرف کردن آن به سراغ انجام جراحی بینی می روند. در ادامه این مطلب از دکتر اسماعیل زارع ، بهترین متخصص گوش و حلق و بینی تهران ، به صورت مفصل به بررسی این موضوع می پردازیم.

 

جراحی بینی قوزدار - دکتر زارع

 

علت ایجاد قوز بر روی بینی چیست ؟

قسمت پشتی بینی که به آن پل بینی نیز گفته می شود ، ساختار استخوانی و غضروفی دارد و بینی را به صورت متصل می کند. چند دلیل می تواند باعث ایجاد قوز در این ناحیه شود :

عوامل ژنتیکی

برخی از افراد به طور ژنتیکی بینی های قوزدار را به ارث می برند. برآمدگی بینی که به علت عوامل ژنتیکی به ارث رسیده است ، در اغلب موارد در دوران کودکی نمود پیدا نمی یابد ؛ اما هر چه فرد به سن بلوغ نزدیک تر می شود ، این عارضه نمایان می گردد.

ضربه یا جراحت

ضربه یا آسیب به بینی می تواند باعث ایجاد قوز بر روی آن شود. چنانچه غضروف و استخوان به طور یکنواخت ترمیم نشوند ، کبودی روی دماغ یا شکستگی استخوان آن ، ممکن است برآمدگی بر روی بپل بینی را در پی داشته باشد.

آیا قوز روی بینی بر تنفس تاثیرگذار است ؟

بر خلاف انحراف تیغه بینی ، که یکی از ناهنجاری های مربوط به عملکرد بینی محسوب می شود و می تواند بینی شما را کج نشان دهد ، قوز بینی در بیشتر موارد بر تنفس فرد تأثیر نمی گذارد.

روش های جراحی بینی قوزدار

جهت انجام جراحی بینی قوز دار ، معمولاٌ جراح بینی خوب در تهران ، تکنیک باز را بر می گزینند تا با تسلط و دقت بیشتری ناهنجاری های غضروف و استخوان بینی را برطرف سازند.

نحوه انجام پروسه عمل بینی قوز دار

پیش از شروع عمل بینی قوزدار ، بهترین جراح زیبایی بینی در تهران ، به منظور پی بردن به این مسئله که قوز بینی بیشتر به سبب ناهنجاری استخوانی یا غضروفی است ، معایناتی انجام می دهد. این امر در انتخاب تکنیک مناسب ، دخیل می باشد. حال برای شروع جراحی بینی قوز دار ، ابتدا بیهوشی مناسب اعمال شده و جراح با توجه به تکنیک مورد نظر ، برش ها را ایجاد می کند. پس از دسترسی به ساختار درونی بینی ، دکتر عمل بینی با برش استخوان یا غضروف اضافی قوز بینی را بر طرف می سازد. در برخی موارد پزشک با بکارگیری سوهان جراحی ، برآمدگی پل بینی را صاف می کند. با اتمام تغییرات ، برش های جراحی بوسیله نخ بخیه ، بسته می شوند.

انجام این جراحی به دقت و حساسیت بالایی نیاز دارد. به همین علت قبل از انجام جراحی بینی قوز دار از بیمار خواسته می شود تا عکس های رادیولوژی تهیه کند تا با مشاهده و بررسی این عکس ها ، انجام عمل با موفقیت بیشتری صورت گیرد. برای برطرف کردن قوز و یا برآمدگی روی بینی ، جراح به منظور دسترسی راحت تر ، در زیر پره بینی یک برش ایجاد می کند ، به منظور اصلاح ، استخوان با ابزار مخصوص تراشیده می شود تا برآمدگی برطرف شده و فرم بهتری پیدا کند. برای پیشگیری از کبودی و خونریزی لازم است جراحی با دقت و به آرامی انجام شود. در نهایت در ناحیه ای که برش ایجاد شده است ، بخیه زده خواهد شد. در مرحله آخر یک آتل روی بینی قرار می گیرد تا در دوره نقاهت از بینی محافظت شود.

 

جراحی بینی قوزدار - دکتر زارع

 

آیا قوز بینی بعد از جراحی برگشت پذیر است ؟

قوز پس از برداشتن نمی تواند رشد کند. پس از عمل بینی ، برخی از افراد در ناحیه ای که استخوان و غضروف برداشته شده ، دچار پینه می شوند. این پینه ها می توانند شبیه قوز بر روی بینی باشند. یکی دیگر از عوارض جراحی بینی قوز دار ، کبودی و التهاب است. در دوره ی نقاهت ، ممکن است متوجه شوید که محل برداشت قوز بینی ، متورم و بزرگ به نظر می رسد.اما این تورم بدین معنا نیست که قوز مجدداً برگشته است. هر گونه تورم ناشی از جراحی ، عموماً ظرف چند هفته برطرف می شود.

عمل بینی قوز دار با لیزر

زمانی که صحبت از جراحی بینی قوز دار با لیزر می شود ، ممکن است بسیاری از افراد این تصور را داشته باشند که ایجاد تغییرات در ساختار بینی بدون انجام جراحی انتخاب مناسبی باشد ، چرا که با خونریزی و درد همراه نیست و به همین دلیل دوره ریکاوری آن کوتاه مدت می باشد. اما باید توجه داشته باشید که آیا انجام تغییرات گسترده روی بینی بدون جراحی و با لیزر عقلانی است ؟ در علم پزشکی و زیبایی امروزه روش های جدید زیادی با لیزر برای درمان های پوستی ارائه شده است. اما لیزر در انجام عمل جراحی پلاستیک هیچ جایگاهی نداشته و انجام آن امکان پذیر نمی باشد. موضوعاتی که در این باره می شنوید صرفا بر اساس تبلیغ بوده و از نظر علمی صحت ندارد.

جراحی بینی قوزدار مردانه

انجام عمل بینی قوز دار در مردان با حفظ ویژگی های مردانه انجام خواهد شد. به صورت کلی پوست بینی مردان از زنان ضخیم تر می باشد و همچنین بینی آقایان از بینی خانم ها 10 درصد بزرگتر می باشد. این ویژگی ها موجب می شود تا در اجرای تکنیک جراحی کمی تفاوت ایجاد شود. معمولا جراحی بینی مردان با هدف برطرف کردن قوز بینی ، رفع افتادگی نوک بینی و انحراف بینی انجام می شود و بینی تا حدی که با چهره مردانه در تناسب باشد ، کوچک می شود.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک مقاله