عمل جراحی آندوسکوپی سینوس

در مواقعی که به علت شدید بودن عفونت و التهاب سینوس ، دارو درمانی موثر واقع نشود ؛ بهترین روش درمانی ، انجام جراحی آندوسکوپی سینوس ، بوده که توانایی رفع نسبی مشکلات سینوسی را دارد ؛ زیرا بسیاری از مشکلات مخاطی و سایر بیماری های مربوط به بینی که با سی تی اسکن و ام آر آی قابل تشخیص نیستند ، به راحتی با عمل آندوسکوپی قابل شناسایی خواهند بود.

جراحی آندوسکوپی سینوس

اهداف جراحی آندوسکوپی سینوس

• از بین بردن عفونت سینوس ها از طریق تخلیه ترشحات
  • کاهش شدت و تعداد دفعات عفونت سینوس ها
  • درمان مشکلات ایجاد شده در اثر بیماری سینوزیت
  • بهبود تنفس بیمار از راه بینی
  • بهبود حس بویایی بیمار
  • مزایای درمان سینوس ها به کمک جراحی آندوسکوپی
  • کوتاه بودن دوران نقاهت بعد از جراحی
  • روند بهبودی کوتاه مدت
  • بالا بودن درصد موفقیت جراحی
  • انجام جراحی با کمترین میزان خونریزی
  • عدم ایجاد جای برش و زخم بر سطح خارجی پوست
  • کاهش میزان تورم وکبودی به دلیل عدم ایجاد برش در سطح پوست

اقدامات لازم پیش از جراحی آندوسکوپی

1. این عمل به صورت سرپایی انجام می شود و معمولا نیاز به بستری بعد از جراحی وجود ندارد.
  2. یک ماه قبل از جراحی سینوس ها از مصرف سیگار پرهیز کنید. زیرا روند بهبودی را با اختلال مواجه می کند.
  3. قبل از جراحی از مصرف داروهای رقیق کننده خون پرهیز کنید.
  4. آزمایشاتی را که پزشک تجویز می کند انجام دهید و نتیجه را در روز جراحی همراه خود داشته باشید.
  5. اگر دارای بیماری خاصی هستید یا داروی خاصی مصرف می کنید به پزشک اطلاع دهید.
  6. برای این جراحی بیمار باید ناشتا باشد.

چگونگی انجام جراحی آندوسکوپی سینوس

در روش های قدیمی ، در ابتدا بافت های آسیب دیده ، برداشته شده و سپس مسیرهایی جهت تخلیه مواد عفونی ، درون سینوس ها ایجاد می شد ؛ در حالی که امروزه در روش آندوسکوپی سینوس ، هیچ گونه نیازی به ایجاد برش های خارجی نبوده و در حین انجام آن ، آندوسکوپ از طریق سوراخ های بینی وارد بینی شده و امکان مشاهده اعضا درونی را به پزشک می دهد.

بدین ترتیب جراح آندوسکوپی سینوس ، می تواند بدون ایجاد هیچ گونه برش خارجی ، به رفع ترشحات چرکی ، پولیپ ، انسدادهای مخاطی و از این قبیل موارد بپردازد ؛ در برخی از مواقع ، نیاز به باز کردن منافذ تنگ در ناحیه سینوس ها نیز می باشد و در نهایت انجام عمل آندوسکوپی سینوس ، منجر به بهبود روند جریان هوا از طریق مجاری بینی می گردد.

تقویت حس بویایی بیمار ، از دیگر اهداف عمل جراحی اندوسکوپی بر روی سینوس است.

از مزایای روش جراحی اندوسکوپی سینوس ، باید به مواردی همچون نداشتن درد ، دوران نقاهت کوتاه ، خونریزی کم و غیره اشاره کنیم.

عوارض متداول عمل جراحی آندوسکوپی سینوس

• در روز های ابتدایی بعد از جراحی بیمار ممکن است دردی مبهم داشته باشد و برای کاهش آن می توان از مسکن ها با دستور پزشک استفاده کرد.
  • در هفته اول بعد از جراحی بیمار ترشحات خونی دارد. این خونریزی طبیعی است و پس از مدتی برطرف می شود. برای جلوگیری از خونریزی بیمار لازم است سر خود را به عقب ببرد و از را بینی نفس بکشد. همچنین با تجویز پزشک می توانید برای توقف خونریزی از اسپری فنیل افرین استفاده کنید. در صورت عدم توقف و ادامه دار بودن خونریزی با پزشک خود مشورت کنید.
  • ممکن است در دو هفته اول گرفتگی و ترشح در بینی وجود داشته باشد که پس از مدتی تنفس بیمار به حالت طبیعی بر می گردد.

عوارض جبران ناپذیر ناشی از جراحی در مراکز نامعتبر

1. ایجاد اختلال در بینایی
  2. بروز خونریزی های شدید بعد از جراحی
  3. نشت مایع مغزی نخاعی و بروز مننژیت

جراحی آندوسکوپی سینوس

مراقبت های لازم بعد از جراحی

• با توجه به صلاح دید پزشک 3 تا 7 روز بعد از جراحی سینوس ها برای معاینه بینی به پزشک یا جراح مراجعه نمایید.
  • برای جلوگیری از خونریزی دو هفته بعد از عمل از داروهای رقیق کننده و ضد التهابی استفاده نکنید.
  • تا یک هفته بعد از جراحی از بالا کشیدن بینی و گرفتن آن خودداری کنید. زیرا ممکن است منجر به بروز خونریزی شود.
  • تا قبل از بهبود کامل پوشش داخلی بینی از مصرف اسپری های استروئیدی پرهیز کنید. معمولا این بهبودی دو هفته طول می کشد.
  • در خصوص شروع زمان فعالیت با پزشک خود مشورت کنید. معمولا 3 تا 7 روز بعد از جراحی بیمار می تواند فعالیت های سبک روزانه را از سر گیرد.
  • تا دو هفته بعد از عمل از فین کردن بپرهیزید و با دهان باز سرفه یا عطسه کنید.
  • در دو هفته اول بعد از جراحی از خم شدن، زور زدن یا بلند کردن اجسام سنگین پرهیز کنید.

توجه

امکان انجام جراحی زیبایی بینی و آندوسکوپی سینوس ، به طور همزمان وجود دارد ؛ تنها در این صورت مدت زمان جراحی طولانی تر شده و هزینه آن نیز افزایش می یابد.

بهترین جراح آندوسکوپی سینوس در تهران

دکتر اسماعیل زارع ، جراح و متخصص گوش و حلق و بینی در تهران ، تجربه و مهارت بسیاری در این زمینه دارند ؛ جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با ایشان ، می توانید به صفحه اینستاگرام و به منظور آگاهی از روش های ارتباطی با ایشان ، به صفحه تماس با دکتر سایت مراجعه نمایید.

هزینه جراحی آندوسکوپی سینوس

تعیین هزینه قطعی جراحی آندوسکوپی بر روی سینوس ، نیازمند انجام معاینات مورد نیاز توسط پزشک می باشد ؛ بنابراین جهت کسب اطلاعات بیشتر در این باره ، باید به پزشک مراجعه کرده و تحت معاینه قرار بگیرید.

Call Now Buttonتماس با ما