جراحی انحراف بینی یا سپتوپلاستی

جراحی انحراف بینی : تیغه میانی بینی که در اصطلاح علمی آن را تیغه سپتوم می نامند ، بینی را به دو قسمت تقسیم می کند ؛ حال این تیغه در برخی از افراد کج می باشد به طوری که منجر به بروز اختلال در تنفس آن ها می شود ، در این مواقع ، جهت رفع این عارضه جراحی انحراف بینی انجام می گیرد ؛ در علم پزشکی این جراحی را سپتوپلاستی می نامند.

بسیاری از افراد دارای انحراف تیغه میانی بینی می باشند ، اما تنها در برخی از آن ها که میزان انحراف شدید می باشد ، انجام عمل انحراف بینی ضرورت می یابد. علت انحراف تیغه سپتوم بینی ، می تواند در اثر اصابت ضربه بوده یا اینکه از بدو تولد با فرد همراه باشد. لازم به ذکر است عمل انحراف بینی ، تنها تحت بیهوشی عمومی امکان پذیر می باشد.

تیغه میانی بینی چیست ؟

تیغه بینی ، تشکیل شده از غضروف و استخوان می باشد و بسیار نازک بوده به طوری که ضخامت آن بین 1 الی 2 میلی متر می باشد و در وسط بینی ، قرار گرفته است و وظیفه آن جدا کردن حفره های بینی از یکدیگر می باشد.

سپتوپلاستی

سپتوپلاستی ، یک روند جراحی برای صاف کردن استخوان و غضروف تقسیم کننده فضای بین دو سوراخ بینی ( سپتوم ) می باشد. وقتی سپتوم صاف نباشد ، تحت عنوان سپتوم کج شناخته می شود. یک سپتوم کج ، باعث دشوار شدن تنفس از راه بینی شده و خطر عفونت های سینوسی ناشی از تخلیه ضعیف را افزایش می دهد.

در طول سپتوپلاستی ، سپتوم بینی شما ، در موقعیت جدید ، در وسط بینی قرار داده می شود. در این روند ، جراح بخش هایی از سپتوم بینی شما را قبل از قرار دادن آن ها در موقعیت جدید ، برش داده و بر می دارد.

بعد از بهبودی ، نفس کشیدن برای شما ، آسان تر خواهد شد.

علائم انحراف بینی

انحراف تیغه میانی بینی ، در بسیاری از افراد بدون هیچ گونه علائم و نشانه می باشد ؛ اما احتمال بروز نشانه هایی که در ذیل به آن ها اشاره شده است ، در برخی از آنان وجود دارد :

• انسداد هر دو حفره بینی یا یکی از آن ها
  • خون دماغ
  • عفونت سینوسی
  • سر درد
  • احساس درد در صورت
  • اختلال در خواب
  • خر و پف

جراحی انحراف بینی

هدف از انجام سپتوپلاستی چیست ؟

سپتوم کج ، یک مشکل رایج است. ولی وقتی شدید باشد ، می تواند باعث مسدود شدن یک طرف بینی شده و جریان هوا را کاهش دهد. بدین ترتیب ، تنفس از طریق یک یا هر دو طرف بینی دشوار می شود.

سپتوپلاستی ، با پیراستن غضروف و استخوان و قرار دادن آن ها در موقعیت جدید ، سپتوم بینی را صاف می کند.

اگر شما علائمی از قبیل دشوار بودن تنفس از راه بینی که کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار داده است ، تجربه کرده اید ، باید برای درمان سپتوم کج ، سپتوپلاستی را بعنوان گزینه ای مناسب ، انتخاب کنید.

عمل انحراف بینی و زیبایی همزمان

افرادی که انحراف بینی داشته و قصد درمان آن و انجام جراحی زیبایی بینی را داشته باشند ، می توانند این دو جراحی را همزمان با هم انجام دهند ؛ لازم به ذکر است در اصطلاح پزشکی انجام همزمان جراحی زیبایی بینی و انحراف بینی سپتورینوپلاستی می نامند.

عمل انحراف بینی با لیزر

با توجه به پیشرفت لیزر در علم پزشکی ، مطالبی نیز در رابطه با جراحی بینی با لیزر می شنویم در این باره باید بگوییم که در حال حاضر امکان انجام جراحی بینی با لیزر وجود نداشته و تمامی مطالب موجود در این باره صحت علمی نداشته و تنها جهت جلب توجه بوده و جنبه تبلیغاتی دارد.

عوارض عمل انحراف بینی

جراحی انحراف بینی ، عملی ساده و سبک بوده و سبب بروز عوارض در بیماران نمی شود ؛ از عوارض شایع عمل انحراف بینی ، که بروز آن طبیعی بوده و در تمامی بیماران رخ می دهد ؛ می توانیم به تورم و کبودی اشاره کنیم که با رعایت نکات مورد نیاز توسط بیماران در طی چند روز از بین می رود.

دوره نقاهت عمل انحراف بینی

دوره نقاهت عمل انحراف بینی ، طولانی نبوده و بیماران پس از گذشت 5 الی 7 روز از انجام جراحی انحراف بینی می توانند به محل کار خود بازگشته و به انجام امور شخصی خود بپردازند ، تنها آنان باید تا مدتی از انجام فعالیت های سنگین که سبب وارد شدن فشار به صورت و بینی می شود ، خودداری کنند.

بهترین سن انجام عمل انحراف بینی

پزشک به افرادی که دارای انحراف بینی می باشند ، توصیه می کند تا پایان سن بلوغ منتظر مانده و سپس جهت انجام عمل انحراف بینی اقدام کنند ؛ چرا که رشد بینی همزمان با پایان سن بلوغ اتمام می یابد.

جراحی انحراف بینی

در طول روند سپتوپلاستی چه اتفاقی می افتد ؟

عمل سپتوپلاستی تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. این به پیچیدگی جراحی و ترجیح جراح ، وابسته است.

سپتوپلاستی ، علائمی از قبیل دشوار بودن تنفس یا عوامل ایجاد شده توسط سپتوم کج را در بسیاری از افراد ، بهبود می بخشد. سطح بهبود مورد انتظار ، در افراد مختلف ، متفاوت است.

بعد از عمل انحراف بینی چه باید کرد ؟

رعایت برخی از نکات که در ذیل به آن ها اشاره شده است ، سبب تسریع در روند بهبودی بیماران پس از عمل انحراف بینی می شود ، پس رعایت آن ها الزامی می باشد :

1. استفاده از کمپرس یخ ، تاثیر به سزایی در تسریع روند بهبودی تورم و کبودی ناشی از جراحی انحراف بینی دارد ؛ تنها بیماران باید از قرار دادن کیسه یخ بر روی بینی خود خودداری کرده و آن را در اطراف بینی خود قرار دهند.
  2. از سایر عواملی که سبب بهبودی تورم و کبودی ناشی از عمل انحراف بینی می شود ، می توانیم به آب آناناس و آب کرفس اشاره کنیم ؛ بنابراین این دو مورد را در رژیم غذایی خود قرار دهید.
  3. افرادی که عمل انحراف بینی انجام داده اند ، باید تا مدتی جهت جلوگیری از وارد شدن ضربه به بینی از قرار گیری در مکان های شلوغ خودداری کنند.
  4. نمک و ادویه ، دو عاملی هستند که مصرف آن ها در دوره نقاهت عمل انحراف بینی سبب افزایش تورم می شود ، بنابراین بهتر است بیماران تا مدتی این موارد را از رژیم غذایی خود حذف کنند.
Call Now Buttonتماس با ما