جراحی بینی باز + دکتر اسماعیل زارع

امروزه یکی از پرطرفدار ترین فعالیت های زیبایی ، جراحی بینی می باشد که با هدف رفع ایرادات ظاهری یا مشکلات تنفسی بینی انجام می شود. جراحی زیبایی بینی به دو روش جراحی بینی باز و جراحی بینی بسته قابل انجام است. انتخاب نوع جراحی با توجه به میزان ایرادات بینی و پس از بررسی و انجام معاینات لازم به عهده پزشک می باشد. برای آشنایی بیشتر با این تکنیک از جراحی ، مطالعه مقاله پیش رو از دکتر اسماعیل زارع ، جراح بینی تهران ، پیشنهاد می شود.

 

جراحی بینی باز - دکتر اسماعیل زارع

 

روش انجام جراحی بینی باز چگونه می باشد ؟

در روش عمل بینی باز ، جراح زیبایی یک برش در پایه میانی بینی ایجاد خواهد کرد ، او به کمک برش ها در لبه داخلی پره ها آن ها را به سمت بالا می برد تا نوک و پشت دماغ به طور کامل قابل دسترسی باشد. در این حالت تمام ساختار دماغ اعم از قسمت غضروفی ، استخوانی و بافت نرم به طور دقیق قابل رویت می باشد.

تفاوت جراحی بینی باز و بسته

در جراحی بینی باز پس از بیهوشی کامل فرد در اتاق عمل ، برشی در قسمت کلوملا ( ناحیه بین دو سوراخ دماغ) ایجاد خواهد شد و پوست آن از ساختار دماغ جدا خواهد شد و در نهایت تغییرات به روی آن اعمال می شود. در این روش امکان بروز خطا به حداقل رسیده و جراح قدرت مانور بیشتری به روی ساختار بینی خواهد داشت. در گذشته برای انجام این عمل از روش بسته استفاده می کردند اما امروزه جراحان به دلیل اشراف کامل به ساختار بینی از عمل بینی باز استفاده می کنند. این در حالیست که در جراحی دماغ به روش بسته ، برش ها از داخل سوراخ های بینی ایجاد خواهند شد و پوست آن از اسکلت بینی جدا نمی شود. این روش تنها برای افرادی که دارای ایراد خاصی خصوصا در نوک بینی خود نیستند مناسب است و به دلیل محدودیت دید این روش ، اولویت دوم جراحان می باشند. همچنین میزان کبودی و تورم در جراحی به روش باز به دلیل اینکه پوست به طور کامل از بافت جدا می شود ، نسبت به عمل بینی بسته بیشتر خواهد بود.

جراحی بینی باز بهتر است یا بسته ؟

همانطور که در قسمت فوق ذکر شد جراحی بینی باز به دلیل اشراف کامل جراح به ساختار بینی بهتر از رینوپلاستی بسته می باشد. به همین علت می توان گفت رینوپلاستی به روش باز نسبت به روش بسته ارجحیت بسیار زیادی دارد. از این روش در جراحی ترمیمی بینی ، دماغ های که گوشتی هستند یا نوک آن ها خیلی بزرگ است استفاده می شود. در صورتی که بینی شما دارای ایرادات مادر زادی مانند لب شکری باشد بر روی آن رینوپلاستی به روش باز صورت می گیرد.

مزایای عمل بینی باز

انجام رینوپلاستی به روش باز دارای مزایای بسیار زیادی بوده که شامل موارد زیر می شود :

  • در این روش می توان عضروف بینی های گوشتی را که ضعیف هستند ، را تقویت کرد.
  • جراح متخصص و متبحر قدرت مانور بیشتری در زمان انجام این جراحی دارد و فضای کاری او مناسب تر می باشد.
  • به دلیل اینکه این جراحی به صورت باز انجام می شود ، احتمال ناقرینگی کاهش پیدا می کند.
  • این روش در بینی های که دارای انحراف یا کج هستند و پیچ خوردگی دارند در اولویت قرار می گیرد.

معایب روش جراحی بینی باز

این نوع روش معایب چندان زیادی ندارد و تنها می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • از آنجایی که در این روش بر روی بینی برش ایجاد می کند میزان تورم در آن بیشتر می باشد.
  • دوره نقاهت این نوع جراحی نسبت به سایر روش ها بیشتر می باشد.

انواع بینی مناسب برای عمل بینی باز

یکی از مهم ترین عواملی که در نتیجه نهایی بینی بسیار تاثیر گذار است. میزان ضخامت پوست می باشد که موجب شده بینی ها ، به دو دسته استخوانی و گوشتی تقسیم شوند.

  • بینی استخوانی

بینی استخوانی پوست نازکی دارد که موجب شده کوچک ترین تغییر حالت در فرم آن کاملا قابل مشاهده و ملموس باشد. این بینی ها علاوه بر پوست نازک ، از استخوان مستحکمی برخوردار هستند ؛ بنابراین این ویژگی ها موجب شده تا افرادی که دارای بینی های استخوانی هستند از انجام انواع رینوپلاسنی به فرم طبیعی ، فانتزی و نیمه فانتزی نتایج مطلوبی کسب کنند. برخی بر این باورند داشتن قوز و بر آمدگی در بینی تنها مختص بینی های استخوانی است ، در حالی که این دیدگاه کاملا اشتباه می باشد. چرا که ممکن است یک بینی قوزدار باشد اما به دلیل ضخیم بودن پره ها ، جزو بینی های گوشتی به حساب آید.

  • بینی گوشتی

پوست این نوع بینی در مقایسه با بینی استخوانی ضخیم تر است و غضروف این بینی ها ضعیف می باشد. مناسب ترین عمل برای افرادی که دارای بینی های گوشتی هستند ، جراحی بینی طبیعی است. چرا که به دلیل ضخیم بودن پوست آن ، هنر دست جراح به خوبی قابل مشاهده نیست. افرادی که دارای بینی های گوشتی هستند همواره نگران برگشت پذیری بینی خود می باشد. در گذشته عمل زیبایی بینی برای افرادی که دارای دماغ های گوشتی بودند ، کاهنده بوده به همین دلیل بعد از چند مدت نوک بینی افتاده یا به حالت اولیه بر می گشت. اما امروزه با پیشرفته علم پزشکی ، به کمک گرافت گذاری و تقویت غضروف از برگشت پذیری بینی جلوگیری خواهد شد.

برای چه نوع بینی هایی از روش جراحی باز استفاده می شود ؟

از آنجایی که ، در این روش می توان غضرف های بینی را تقویت نمود می توان از آن برای عمل بینی های گوشتی نیز استفاده کرد. علاوه بر آن می توان در عمل ترمیمی که بر اثر ضربه خوردن یا نامتقارنی سوراخ ها ، بینی نیاز به جراحی ثانویه پیدا کرده است استفاده کرد.

چه افرادی کاندیدای مناسب برای جراحی بینی باز هستند ؟

بعضی از افراد بدون دلیل خاصی برای انتخاب روش جراحی دماغ پافشاری زیادی می کنند ، در این مورد باید به این افراد گفت که بهتر است انتخاب روش جراحی را به عهده خود جراح بگذارند ؛ زیرا ایشان از مهارت و تجربه بسیار زیادی برخوردار بوده و مطمئناً با توجه به مشکلات شما روشی را پیشنهاد می دهد که برای شما مناسب است. اما برای پاسخ به اینکه چه افرادی کاندیدای مناسب برای این نوع عمل می باشند باید گفت تمامی افرادی که دارای بینی های گوشتی هستند و اسکلت و غضروف بینی شان ضعیف است یا افرادی که می خواهند عمل ثانویه بینی انجام دهند این روش مناسب می باشد.

اهداف عمل بینی با روش باز

جراحی بینی باز در تهران به سه صورت انجام می شود :

  • جراحی بینی طبیعی

در این نوع عمل ، طبیعی بودن بینی حفظ می شود و تنها ایرادات آن اصلاح خواهد شد. طبق استاندارد زاویه نوک بینی تا لب بین 90 تا 95 درجه متغیر است و هیچ قوسی در دماغ ایجاد نخواهد شد. این جراحی بیشترین طرفدار را در آقایان به خود اختصاص داده ، چرا که فانتزی یا کوچک شدن بینی در آقایان موجب از بین رفتن جذابیت صورت مردانه و بهم خوردن تناسبات صورت آن ها خواهد شد.

  • جراحی بینی فانتزی

در رینوپلاستی بینی فانتزی نوک بینی سر بالا تر از دماغ های طبیعی خواهد بود و در ناحیه پل بینی قوس ایجاد می شود. از آنجایی که معمولا خانم ها علاقمند به داشتن بینی کوچک و عروسکی هستند ، این عمل میان خانم ها بسیار رایج است. عمل بینی فانتزی تنها برای افرادی که دارای بینی استخوانی هستند مناسب می باشد. همچنین این جراحی از عمل های پر ریسک است و چنانچه بینی بیش از حد کوچک شود ، ممکن است باعث بروز مشکلاتی چون اختلالات تنفسی در افراد خواهد شد. همچنین بیش از حد کوچک شدن بینی در فردی که صورت پهنی دارد ، ظاهر خوبی ندارد. بنابراین برای انجام این عمل ، انتظار معقولانه ای از جراح خود داشته باشید.

  • جراحی بینی نیمه فانتزی

تفاوت این نوع جراحی با روش قبل در قوسی است که در بینی ایجاد می شود ، به این صورت که در بینی نیمه فانتزی قوس ایجاد شده کمتر از بینی فانتزی است ، به همین دلیل نوک آن نیز به اندازه بینی فانتزی سر بالا نیست.همچنین در آن تا حدودی طبیعی بودن بینی حفظ خواهد شد. این جراحی نیز مانند عمل فانتزی مناسب افرادیست که دارای بینی استخوانی هستند.

جراحی بینی باز - دکتر اسماعیل زارع

انتخاب جراح بینی خوب

به طور کلی مهم ترین اقدام قبل از انجام عمل زیبایی بینی ، انتخاب جراح بینی خوب در تهران می باشد ، به این دلیل که در نتیجه نهایی جراحی بینی باز تاثیر مستقیم دارد و در صورتی که جراح از مهارت کافی برخوردار نباشد ممکن است بعد از جراحی برای بیمار مشکلاتی پدید آید. این مشکلات عبارتند از:

  1. نا متقارن شدن سوراخ ها
  2. عدم اصلاح تمام ایرادات همچون قوز ، انحراف یا پولیپ
  3. بروز مشکلات تنفسی ناشی از جراحی
  4. بیش از حد کوچک شدن یا بیش از حد سربالا شدن بینی

در این حالت افراد مجبور به انجام عمل ترمیمی بینی خواهند شد که پیچیده تر از عمل زیبایی بینی اولیه است و به همین دلیل هزینه آن بیشتر خواهد بود. لازم به ذکر است برای انجام عمل ترمیمی باید حداقل یکسال از عمل اولیه گذشته باشد تا در این مدت تورم آن از بین رفته و ایرادات بینی به طور کامل قابل تشخیص باشد.

اقدامات قبل از جراحی بینی باز

  • در جلسه مشاوره انتظارات خود را با بهترین متخصص گوش و حلق و بینی تهران در میان بگذارید.
  • همچنین در صورتی که سابقه بیماری خاصی دارید یا دارای حساسیت دارویی هستید ، پزشک خود را در جریان قرار دهید.
  • از دو هفته قبل از عمل استفاده از دارو های ضد التهاب چون آسپرین و پروفن ، استعمال دخانیات و مصرف هرگونه مشروبات الکلی خودداری کنید.
  • قبل از عمل بینی باز در تهران ، تمام آزمایشات خواسته شده را انجام دهید و نتیجه را در اختیار جراح قرار دهید.
  • در صورت تجویز دارو ، مرتبا از آن ها استفاده نمایید.
  • قبل از عمل استحمام کنید و تا 8 ساعت قبل از جراحی چیزی میل نکنید.
  • خانم ها در روز عمل بدون آرایش و لاک مراجعه کنند.
  • قبل از جراحی بینی باز ، آقایان نسبت به اصلاح ریش و سبیل خود اقدام کنند.
  • از به همراه داشتن زیور آلاتی چون ساعت ، گوشواره و غیره اجتناب کنید.
  • تمام مدارک پزشکی را همراه خود داشته باشید.
  • روز عمل به اتفاق یک همراه در محل جراحی حضور داشته باشید.

مراقبت های بعد از عمل بینی باز

  • بعد از عمل بینی باز مواظب خیس نشدن گچ یا اسپلینت بینی خود باشید.
  • داشتن کبودی و تورم بعد از عمل ، طبیعی است و به تدریج برطرف خواهد شد.
  • به منظور تسریع روند بهبودی و کاهش تورم از کمپرس یخ استفاده کنید.
  • تا دو هفته بعد از جراحی بینی باز سیگار نکشید و از خوردن مشروبات الکلی خودداری کنید.
  • به خوبی استراحت نمایید و زمان دراز کشیدن به کمک دو بالش سر خود را بالا تر از حد معمول قرار دهید.
  • طاقباز بخوابید و از خوابیدن به پهلو خودداری کنید.
  • از انجام فعالیت های سنگین ورزشی خودداری نمایید.
  • رژیم غذایی خود را با مصرف مایعات و غذا هایی که نیاز به جویدن ندارند شروع کنید.
  • از خوردن سدیم و ادویه های تند خودداری کنید.

فواید چسب زدن به بینی بعد از جراحی باز

بعد از رینوپلاستی بینی و برداشتن گچ از روی بینی توصیه می شود حداقل به مدت 1 ماه به بینی خود چسب بزنید. چسب زدن به بینی به خصوص در دو هفته اول بعد از جراحی موجب کاهش التهاب و تورم بینی و هم چنین شکل گیری بهتر بینی می شود. از هفته دوم به بعد چسب زدن به بینی با هدف کاهش تورم بینی انجام می شود. هم چنین وجود چسب بر روی بینی موجب می شود اطرافیان در برخورد با شما مراقب باشند تا ضربه ای به بینی وارد نشود.

چگونه باید چسب را از روی بینی جدا کنیم ؟

برداشتن چسب از روی بینی به اندازه چسب زدن بینی دارای اهمیت است. یکی از اصلی ترین هدف های چسب زدن به بینی کمک به پیوستن بافت های زیرین بینی به پوست می باشد. به همین علت اگر با بی دقتی شروع به برداشتن چسب از روی پوست بینی کنید ، مخالف هدفی که ذکر شد ، عمل کرده اید. برای برداشتن چسب از روی بینی توصیه می شود بعد از دوش گرفتن که چسب به خوبی مرطوب می شود این عمل را انجام دهید. زمانی که چسب خیس و مرطوب شود ، جدا کردن آن از روی پوست بینی به آسانی انجام می شود. چسب را به آرامی و از پایین به سمت بالا بلند کنید و تا حد امکان تلاش کنید پوست بینی کشیده نشود.

چند وقت یکبار اقدام به تعویض چسب بینی کنیم ؟

پوست بینی افراد مختلف است. افرادی که پوست بینی آن ها دارای چربی معمولی است توصیه می شود یک روز در میان اقدام به تعویض چسب بینی خود کنند. اما افرادی که پوست آن ها بسیار چرب است ، می توانند هر روز چسب بینی خود را تعویض کنند. افراد با پوست خشک می توانند هر 3 روز یک بار اقدام به تعویض چسب بینی خود نمایند.

0 0 رای ها
امتیاز برای مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک مقاله