جراحی لوزه

شایع ترین دلیل جراحی لوزه ، در سنین کودکی و نوجوانی عفونت های مکرر گلو ، عفونت های گوش میانی و علائم انسداد راه هوایی می باشد ؛ محل قرار گیری لوزه ها ، در طرفین عقب گلو می باشد و در حقیقت ، لوزه ها بخشی از سیستم لنفاوی وابسته به سیستم دفاعی بدن هستند و عموما بعد از دو سالگی دارای عملکرد موثری در بدن نمی باشند. می توانید این جراحی را نزد دکتر اسماعیل زارع ، بهترین متخصص گوش و حلق و بینی تهران انجام دهید.

جراحی لوزه - دکتر زارع

به طور طبیعی ، اندازه لوزه سوم در کودکان بزرگتر بوده و محل قرار گیری آن در پشت کام نرم می باشد که این مسئله ، می تواند زمینه ساز مشکلاتی ؛ از قبیل عفونت های مکرر گوش میانی ، مسدود شدن راه هوایی به خصوص در زمان خواب و غیره گردد. لازم به ذکر است ، اندازه لوزه سوم با افزایش سن کوچکتر شده و اکثرا در سنین 12 الی 13 سالگی از بین می رود ؛ اما باید توجه داشت که لوزه های حلقی به طور کامل از بین نخواهند رفت و فرد را در سنین بزرگسالی به دلیل ایجاد علائمی ؛ نظیر بوی بدن دهان ، انسداد راه هوایی و درد مزمن گلو نیازمند انجام جراحی لوزه می نماید.

تغییر صدا پس از جراحی لوزه

یکی از شایع ترین موارد پس از جراحی لوزه در کودکان ، تغییر صدا می باشد که به سهولت و پس از مدت کوتاهی درمان می‌شود ؛ اما در برخی موارد ممکن است ، کودک به مدت کوتاهی نیاز به گذراندن دوره‌ گفتار درمانی پیدا کندکه قطعا بعد از گذرندان این دوره ، تغییر صدا و مشکلات مرتبط با آن بر طرف خواهند شد. البته ، وجود عواملی ؛ نظیر شکاف کام یا دو شاخه‌ای بودن زبان کوچک در جراحي لوزه‌ سوم ممکن است ، مسبب تغییر دائمی در صدا شوند ؛ بنابراین ، در این موارد سعی بر عدم انجام می باشد و در صورت نیاز تنها قسمتی از لوزه ، برداشته می شود.

علل جراحی لوزه

از شایع ترین علل جراحی لوزه در تهران ، باید به بزرگی لوزه ها اشاره داشت که سبب بروز علائم انسدادی ؛ اعم از اختلال در رشد ، اختلال تنفس ، بد بو شدن دهان و خر و پف شبانه می گردد ؛ توجه داشته باشید که تماس با دود سیگار یا عفونت های ویروسی و باکتریایی ، از جمله علل بزرگی لوزه ها می باشند.

تشخیص التهاب مزمن لوزه ها

التهاب مزمن و مکرر در لوزه ها این گونه تعریف می شود:

1. ایجاد التهاب بیش از 7 بار در یک سال
  2. بروز التهاب بیش از 5 بار طی دو سال اخیر
  3. ایجاد التهاب بیشتر از سه بار در سه سال اخیر

اقدامات قبل از جراحی لوزه

1. آزمایشاتی را که بهترین جراح و متخصص گوش و حلق و بینی در تهران ، تجویز می کند انجام دهید و نتیجه آن ها را در اختیار جراح قرار دهید.
  2. مصروف دارو های رقیق کننده خون ، دارو های ضد التهابی و مکمل های گیاهی را از دو هفته قبل از جراحی لوزه متوقف نمایید. این دارو ها و مکمل ها خطر بروز خونریزی در هنگام عمل جراحی را افزایش می دهند.
  3. قبل از انجام جراحی در صورتی که بیماری خاصی دارید ، یا تحت درمان با داروی خاصی هستید به پزشک اطلاع دهید.
  4.  از 8 ساعت قبل از عمل ، از خوردن و آشامیدن پرهیز کنید. عمل لوزه در حالت ناشتا انجام می گیرد.

عمل جراحی برداشتن لوزه

برای انجام این جراحی در بیمار بیهوشی عمومی انجام می شود. معمولا جراحی لوزه به کمک اسکالپل یا چاقوی جراحی انجام می شود. ممکن است از روش های دیگری برای برداشتن لوزه ها استفاده شود. در این تکنیک ها به کمک گرمای ناشی از انرژی بالا یا امواج صوتی بافت لوزه ها را تخریب می کنند و آن را خارج می کنند.

مراقبت های بعد از عمل لوزه

1. مصرف داروهای تجویز شده
  2. شست و شوی مداوم دهان با سرم شستشو
  3. پرهیز از خوردن و آشامیدن به مدت 6 ساعت پس از عمل
  4. استراحت در منزل به مدت 2 الی 3 روز
  5. خودداری از مصرف آسپرین به مدت دو هفته پس از عمل
  6. قرار دادن دستگاه بخور سرد در مجاورت بیمار
  7. مصرف مایعات و غذاهای نرم به مدت 10 روز پس از عمل
  8. مصرف آب نبات ، بستنی ، شیر سرد ، آب ولرم ، ژله و جویدن آدامس به دلیل افزایش ترشح بزاق
  9. نوشیدن آب به میزان کافی
  10. پرهیز از استعمال سیگار
  11. پرهیز از سرفه های پی در پی حداقل به مدت 2 روز پس از عمل
  12. به مدت 2 هفته خودداری از مصرف ، آجیل ، نان تست ، ذرت بو داده ، بیسکوییت ، چیپس ، پفک ، غذا های داغ و حاوی ادویه ، خوراکی های اسیدی نظیر آب پرتغال و یا گوجه فرنگی ، غذا های ترد و سفت ، 1- 12 تا 14 ساعت پس از عمل از انجام فعالیت بدنی شدید اجتناب ورزید. استحمام مجاز است.

با رعایت موارد فوق دوره نقاهت پس از جراحی لوزه را به راحتی سپری خواهید کرد.

جراحی لوزه - دکتر زارع

خونریزی بعد از جراحی لوزه

رایج ترین عارضه پس از عمل عمل لوزه ، خونریزی می باشد ؛ لازم به ذکر است که ابتلا به بیماری های زمینه ای خونی و همچنین ، اختلالات انعقادی خون ، سبب افزاش ریسک این عارضه خواهند شد ؛ در این جا ذکر این نکته حائز اهمیت است که خونریزی ناشی از عمل لوزه ، ممکن است در حین عمل اتفاق بیفتد یا این که طی 24 ساعت ابتدایی پس از عمل به وقوع بپیوندد و در مواردی نیز این امکان وجود دارد که خونریزی ، یک روز بعد از جراحی رخ دهد. خونریزی هایی که در طول 24 ساعت اولیه بعد از عمل لوزه اتفاق می افتند ، اغلب ناشی از وجود لخته خون در موضع عمل یا باقی ماندن بافت لوزه هستند ؛ لذا افراد در صورت مواجهه با هر گونه خونریزی طی 24 ساعت ابتدایی پس از عمل لوزه ، باید سریعا به بهترین دکتر گوش و حلق و بینی در تهران ، مراجعه نمایند ؛ در خصوص خونریزی هایی که یک روز پس از جراحی رخ می دهند ( خونریزی های تاخیری ) ، باید متذکر شد که نگران نشوید و توصیه می گردد ، پزشک معالج خود را در جریان قرار داده و با دقت به توصیه های ایشان عمل نمایید.

در چه صورت انجام جراحی لوزه الزام پیدا می کند ؟

• وقفه تنفسی در خواب : افرادی که در حین خواب دچار وقفه تنفسی می شوند در واقع به بیماری سندروم وقفه تنفسی دچار هستند که یکی از شایع ترین علت های جراحی لوزه است. سن بیمار در این عمل از اهمیت کمتری برخوردار می باشد. تنفس از راه دهان ، اکسیژن خون را در هنگام خواب به صورت قابل توجهی کاهش می دهد. کمبود اکسیژن در دراز مدت موجب واکنش بدن می شود و قلب را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.
  • افرادی که بیشتر از 5 بار عفونت چرکی لوزه در یک سال دارند.
  • بزرگی غیرعادی یک طرفه لوزه
  • ورم کردن لوزه در کودکی
  • التهاب بیش از اندازه در بزرگسالی
  • خونریزی لوزه
  • افرادی که در هنگام خواب خروپف های بلند و مکرر دارند.
  • سرطان لوزه
  • افرادی که به دلیل تورم لوزه ، مشکلات تنفسی دارند.

جراحی لوزه در بزرگسالان خطرناک است ؟

عوارض جراحی لوزه در بزرگسالی و همچنین خونریزی بعد از عمل لوزه در بزرگسالان بیشتر نیست. در صورتی که این جراحی توسط بهترین جراح گوش و حلق و بینی انجام شود ، هیچ خطر و ریسکی به همراه نداشته و نیاز به نگرانی نیست. تنها ممکن است افراد بزرگسال درد بیشتری را بعد از عمل تجربه نمایند.

درمان بیماری لوزه سوم در کودکان

لوزه در ناحیه ای از گلو قرار گرفته است. ممکن است اغلب بیماران از درد این عمل هراس داشته باشند و راضی به انجام این جراحی نباشند ، اما باید گفت تنها را درمان نهایی قطعی و مفید برطرف کردن لوزه سوم ، جراحی است ؛ در غیر این صورت بیماری برگشت پذیر خواهد بود. ممکن است بسیاری از والدین نگران ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن کودک خود باشند. در حالیکه متخصص گوش و حلق و بینی ، بهترین فردی است که می تواند ضرورت این عمل را برای کودک تشخیص دهد. هرچند که لوزه ها به صورت قابل توجهی نقش ایمنی بدن را دارند اما اگر به صوت مداوم دچار عفونت شوند ، جراحی نکردن آن می تواند اختلالات جدی تری را در کودک به وجود آورد.

لوزه های درگیر در بزرگسالی

• بزرگسالان به 4 دلیل مهم دچار مشکلات لوزه می شوند و لازم است تحت درمان با جراحی لوزه قرار بگیرند.
  • وجود لوزه های حفره ای از عواملی است که موجب جمع شدن ترشح در داخل این حفره ها می شود. به علت پوسته ریزی خود لوزه ، میکروب و مواد غذایی باقی مانده در داخل این حفره ها جمع شده و موجب التهاب مزمن می شود.
  • لوزه های حفره دار همچنین می تواند موجب احساس فشار در گلو ، بوی بد دهان ، احساس جسم خارجی ، ترشحات سفید و بروز عفونت در لوزه شود.
  • یکی دیگر از عواملی که موجب ضروری شدن عمل در بزرگسالی می شود ، سنگ لوزه است.
  • خروپف نیز از دیگر مواردی است که می تواند موجب عمل لوزه در بزرگسالان شود ، این عارضه می تواند موجب افزایش فشار خون ، مشکلات تنفسی و کاهش طول عمر افراد شود به همین دلیل بسیار مهم است که مورد توجه قرار بگیرد.
4.1 17 رای ها
امتیاز برای مقاله