جراحی لوزه در تهران

شایع ترین دلیل جراحی لوزه ، در سنین کودکی و نوجوانی عفونت های مکرر گلو ، عفونت های گوش میانی و علائم انسداد راه هوایی می باشد ؛ محل قرار گیری لوزه ها ، در طرفین عقب گلو می باشد و در حقیقت ، لوزه ها بخشی از سیستم لنفاوی وابسته به سیستم دفاعی بدن هستند و عموما بعد از دو سالگی دارای عملکرد موثری در بدن نمی باشند. ( مراقبت های بعد از جراحی لوزه )

جراحی لوزه

به طور طبیعی ، اندازه لوزه سوم در کودکان بزرگتر بوده و محل قرار گیری آن در پشت کام نرم می باشد که این مسئله ، می تواند زمینه ساز مشکلاتی ؛ از قبیل عفونت های مکرر گوش میانی ، مسدود شدن راه هوایی به خصوص در زمان خواب و غیره گردد.

لازم به ذکر است ، اندازه لوزه سوم با افزایش سن کوچکتر شده و اکثرا در سنین ۱۲ الی ۱۳ سالگی از بین می رود ؛ اما باید توجه داشت که لوزه های حلقی به طور کامل از بین نخواهند رفت و فرد را در سنین بزرگسالی به دلیل ایجاد علائمی ؛ نظیر بوی بدن دهان ، انسداد راه هوایی و درد مزمن گلو نیازمند انجام جراحي لوزه می نماید.

تغییر صدا پس از جراحی لوزه

یکی از شایع ترین موارد پس از جراحي لوزه در کودکان ، تغییر صدا می باشد که به سهولت و پس از مدت کوتاهی درمان می‌شود ؛ اما در برخی موارد ممکن است ، کودک به مدت کوتاهی نیاز به گذراندن دوره‌ گفتار درمانی پیدا کندکه قطعا بعد از گذرندان این دوره ، تغییر صدا و مشکلات مرتبط با آن بر طرف خواهند شد.

البته ، وجود عواملی ؛ نظیر شکاف کام یا دو شاخه‌ای بودن زبان کوچک در جراحي لوزه‌ سوم ممکن است ، مسبب تغییر دائمی در صدا شوند ؛ بنابراین ، در این موارد سعی بر عدم انجام می باشد و در صورت نیاز تنها قسمتی از لوزه ، برداشته می شود.

علل جراحی لوزه

از شایع ترین علل عمل لوزه ، باید به بزرگی لوزه ها اشاره داشت که سبب بروز علائم انسدادی ؛ اعم از اختلال در رشد ، اختلال تنفس ، بد بو شدن دهان و خر و پف شبانه می گردد ؛ توجه داشته باشید که تماس با دود سیگار یا عفونت های ویروسی و باکتریایی ، از جمله علل بزرگی لوزه ها می باشند.

تشخیص التهاب مزمن لوزه ها

التهاب مزمن و مکرر در لوزه ها این گونه تعریف می شود:

1. ایجاد التهاب بیش از ۷ بار در یک سال
  2. بروز التهاب بیش از ۵ بار طی دو سال اخیر
  3. ایجاد التهاب بیشتر از سه بار در سه سال اخیر

موارد دیگر انجام جراحی برداشتن لوزه

• بروز عفونت های باکتریایی که با آنتی بیوتیک درمان نمی شوند و باعث بروز التهاب در لوزه ها می شوند.
  • بروز آبسه یا جمع شدن چرک پشت لوزه ها ، در اثر عفونت که با دارو و تخلیه درمان نشود.

اقدامات قبل از جراحی لوزه

1. آزمایشاتی را که پزشک تجویز می کند انجام دهید و نتیجه آن ها را در اختیار جراح قرار دهید.
  2. مصروف دارو های رقیق کننده خون ، دارو های ضد التهابی و مکمل های گیاهی را از دو هفته قبل از جراحی متوقف نمایید. این دارو ها و مکمل ها خطر بروز خونریزی در هنگام عمل جراحی را افزایش می دهند.
  3. قبل از انجام جراحی در صورتی که بیماری خاصی دارید ، یا تحت درمان با داروی خاصی هستید به پزشک اطلاع دهید.
  4. به منظور جلوگیری از ایجاد تهوع قبل و بعد از جراحی ، از ۸ ساعت قبل از عمل ، از خوردن و آشامیدن پرهیز کنید. عمل لوزه در حالت ناشتا انجام می گیرد.

عمل جراحی برداشتن لوزه

برای انجام این جراحی در بیمار بیهوشی عمومی انجام می شود. معمولا جراحی به کمک اسکالپل یا چاقوی جراحی انجام می شود. ممکن است از روش های دیگری برای برداشتن لوزه ها استفاده شود. در این تکنیک ها به کمک گرمای ناشی از انرژی بالا یا امواج صوتی بافت لوزه ها را تخریب می کنند و آن را خارج می کنند.

روش های مدرن برداشتن لوزه ها

• برداشتن لوزه ها به کمک اسنار

این روش جراحی توسط فورسپس و قیچی و یک حلقه سیم به نام اسنار انجام می شود ؛ پس از خارج سازی لوزه ها بافت های باقیمانده کوتر می شود. این روش دارای کمترین میزان خونریزی بعد از عمل جراحی می باشد.

• برداشتن لوزه ها به کمک الکتروکوتر

این روش از انرژی الکتریکی برای جدا کردن بافت های لوزه ها استفاده می کند. سپس برای جلوگیری از بروز خونریزی زخم سوزانده می شود. چون گرمای الکتروکوتر بسیار بالاست ممکن است ، در اثر آسیب به بافت های مجاور ، بعد از جراحی بیمار احساس درد داشته باشد.

• برداشتن لوزه ها به کمک سوزاندن با امواج رادیویی

در این روش میزان درد بعد از عمل بسیار کمتر است و بیمار فرایند بهبودی سریعی دارد. در این روش به کمک یک لایه به نام سالین و گرما ، پیوند های مولکولی را قطع می کنند. در زمان انتقال انرژی به بافت لوزه ، به کمک مکانیزم تفکیک یونی بافت لوزه از بین می رود. گرمایی که در این روش مورد استفاده قرار می گیرد ، بین ۴۵ تا ۸۵ درجه می باشد و کمترین آسیب را به بافت های اطراف می زند.

• برداشتن لوزه ها به کمک چاقوی جراحی هارمونیک

این روش با استفاده از امواج فرا صوت انجام می شود.

• تخریب بافت لوزه به کمک امواج رادیویی
  • برداشتن لوزه ها به روش جوش حرارتی
  • برداشتن لوزه با استفاده از لیزر دی اکسید کربن

مراقبت های بعد از عمل لوزه

1. مصرف داروهای تجویز شده
  2. شست و شوی مداوم دهان با سرم شستشو
  3. پرهیز از خوردن و آشامیدن به مدت ۶ ساعت پس از عمل
  4. استراحت در منزل به مدت ۲ الی ۳ روز
  5. خودداری از مصرف آسپرین به مدت دو هفته پس از عمل
  6. قرار دادن دستگاه بخور سرد در مجاورت بیمار
  7. مصرف مایعات و غذاهای نرم به مدت ۱۰ روز پس از عمل
  8. مصرف آب نبات ، بستنی ، شیر سرد ، آب ولرم ، ژله و جویدن آدامس به دلیل افزایش ترشح بزاق
  9. نوشیدن آب به میزان کافی
  10. پرهیز از استعمال سیگار
  11. پرهیز از سرفه های پی در پی حداقل به مدت ۲ روز پس از عمل
  12. به مدت ۲ هفته خودداری از مصرف ، آجیل ، نان تست ، ذرت بو داده ، بیسکوئیت ، چیپس ، پفک ، غذا های داغ و حاوی ادویه ، خوراکی های اسیدی نظیر آب پرتغال و یا گوجه فرنگی ، غذا های ترد و سفت ، ۱- ۱۲ تا ۱۴ ساعت پس از عمل از انجام فعالیت بدنی شدید اجتناب ورزید. استحمام مجاز است.

با رعایت موارد فوق دوره نقاهت پس از جراحی لوزه را به راحتی سپری خواهید کرد.

جراحی لوزه

خونریزی بعد از عمل لوزه

رایج ترین عارضه پس از عمل عمل لوزه ، خونریزی می باشد ؛ لازم به ذکر است که ابتلا به بیماری های زمینه ای خونی و همچنین ، اختلالات انعقادی خون ، سبب افزاش ریسک این عارضه خواهند شد ؛ در این جا ذکر این نکته حائز اهمیت است که خونریزی ناشی از عمل لوزه ، ممکن است در حین عمل اتفاق بیفتد یا این که طی ۲۴ ساعت ابتدایی پس از عمل به وقوع بپیوندد و در مواردی نیز این امکان وجود دارد که خونریزی ، یک روز بعد از جراحی رخ دهد.

خونریزی هایی که در طول ۲۴ ساعت اولیه بعد از عمل لوزه اتفاق می افتند ، اغلب ناشی از وجود لخته خون در موضع عمل یا باقی ماندن بافت لوزه هستند ؛ لذا افراد در صورت مواجهه با هر گونه خونریزی طی ۲۴ ساعت ابتدایی پس از عمل لوزه ، باید سریعا به پزشک خود مراجعه نمایند ؛ در خصوص خونریزی هایی که یک روز پس از جراحی رخ می دهند ( خونریزی های تاخیری ) ، باید متذکر شد که نگران نشوید و توصیه می گردد ، پزشک معالج خود را در جریان قرار داده و با دقت به توصیه های ایشان عمل نمایید.

Call Now Buttonتماس با ما