انحراف بینی چیست ؟

در ناحیه جلویی بینی تیغه ای وجود دارد که بینی را به دو قسمت مساوی تقسیم می کند ، اگر این تیغه کج باشد به آن انحراف بینی می گویند. حال اگر انحراف تیغه داخلی بینی باعث مسدود شدن حفره بینی شود مشکلات تنفسی برای فرد به وجود می آید. اگر مشکلات به وجود آمده با دارو قابل درمان باشند نیازی به انجام جراحی بینی نیست در غیر این صورت برای درمان انحراف بينی باید اقدام به جراحی بینی کرد.

داروهایی که به منظور بهبود عوارض انحراف بينی استفاده می شوند عبارت اند از :

1. آنتی هیستامین
  2. اسپری استروئیدی و ضد آلرژی بینی
  3. نوار تخلیه بینی

اگر جراحی انحراف بينی تنها به منظور درمان باشد نام پزشکی آن سپتوپلاستی می باشد اما اگر علاوه بر درمان ، جنبه زیبایی نیز داشته باشد نام پزشکی آن سپتورینوپلاستی است.

انحراف بینی

در جراحی سپتوپلاستی تیغه بینی که دچار انحراف شده اصلاح می شود. در این جراحی ، جراح بینی بر روی تیغه بینی برشی ایجاد می کند و سپس غضروف اضافی آن را بر می دارد. در بعضی مواقع جراح بینی در داخل بینی تراشه هایی سیلیکونی می گذارد ؛ این کار به منظور حفظ تیغه بینی انجام می شود. جراحی سپتوپلاستی مربوط به ساختار داخلی بینی است و تغییری در ظاهر بینی ایجاد نمی کند.
جراحی انحراف بینی بهتر است پس از پایان سن بلوغ انجام شود ؛ زیرا در آن زمان ، رشد غضروف بینی متوقف می شود.
ممکن است فرد دچار انحراف بينی باشد اما در ظاهر  ، بینی او کج نباشد ، در این صورت به هنگام معاینه ، توسط پزشک قابل تشخیص است .
انحراف بينی علائمی مانند سردرد ، سینوزیت ، گرفتگی بینی ، خونریزی در بینی ، خشکی بینی ، صدای تو دماغی ، عفونت گوش و غیره دارد.
انحراف بينی دلایل مختلفی دارد ممکن است ارثی یا به دلیل ضربه خوردن بینی به وجود آمده باشد.

طول درمان عمل انحراف بینی

مدت زمان انجام جراحی انحراف بینی بستگی به عوامل مختلفی دارد مانند بیمار ، پزشک و غیره.

درد عمل انحراف بینی

عمل جراحی انحراف بینی ، تحت بیهوشی عمومی انجام می شود ؛ بنابراین بیمار در حین انجام آن بیهوش بوده و درد را احساس نمی کند ؛ احساس درد خفیف در بیمار پس از به هوش آمدن نیز مسئله ای طبیعی بوده که با مصرف مسکن بر طرف می شود ؛ بنابراین می توان ذکر کرد که درد ناشی از عمل جراحی انحراف بینی ، شدید نمی باشد .

عمل انحراف بینی با لیزر

در حال حاضر ، مطالب بسیاری در رابطه با انجام جراحی بینی با لیزر بدون هیچ گونه درد و خونریزی ، شنیده می شود و بیماران نیز در این باره کنجکاو شده و به انجام آن ترغیب می گردند ؛ در این باره باید ذکر کرد که علی رغم پیشرفت روز افزون لیزر در علم پزشکی ، اشعه لیزر تا به حال قادر به اعمال اصلاحات مورد نیاز بر روی غضروف و استخوان نبوده است ؛ بنابراین از تنها کاربرد آن در زمینه جراحی بینی ، باید به رفع اسکار ناشی از این جراحی اشاره کنیم ؛ در نهایت با اطمینان می توان گفت تمامی مطالب موجود در رابطه با جراحی بینی با لیزر ، جنبه علمی نداشته و صرفا جنبه تبلیغاتی دارند .

آیا انحراف بینی نیاز به عمل دارد ؟

در برخی از مواقع ، شاهد خواهیم بود انحراف بینی در برخی از افراد به قدری خفیف است که آن ها حتی متوجه این موضوع که تیغه میانی بینی آن ها انحراف دارد ، نمی شوند ؛ در این صورت انجام جراحی انحراف بینی ، در آنان الزام نمی یابد ؛ اما در افرادی که انحراف تیغه میانی بینی ، منجر به بروز اختلال در تنفس آن ها شده است ؛ تنها راه درمان قطعی انجام عمل جراحی انحراف بینی ، است .

تفاوت انحراف و کجی بینی

انحراف با کجی بینی تفاوت بسیاری دارد ، ممکن است فرد دچار انحراف بینی باشد اما در ظاهر، بینی آن فرد کج نباشد. انحراف بینی مربوط به ساختار داخلی بینی می باشد و جنبه درمانی دارد اما اگر بینی فردی کج است جراحی آن جنبه زیبایی دارد.

انحراف بینی حالت های مختلفی دارد ؛ مانند :

حالت اول : کج بودن تیغه بینی که باعث بسته شدن حفره های بینی می شود در این حالت فرد دچار انحراف بینی است.

حالت دوم : کج بودن تیغه وسط بینی که در طی آن ساختمان بیرونی بینی نیز کج می باشد اما حفره های بینی مسدود نیست در این صورت جراحی بینی جنبه زیبایی دارد.

حالت سوم : در این حالت هم تیغه داخلی و هم ظاهر بیرونی بینی کج است در این صورت باید جراحی زیبایی و انحراف بینی همزمان انجام شود.

بهترین جراح انحراف بینی

اولین و مهم ترین قدم برای انجام جراحی انحراف بینی انتخاب جراح متخصص است زیرا جراح بینی ارتباط مستقیم با نتیجه جراحی بینی دارد شما می توانید با انتخاب یک جراح بینی متخصص از بروز هر گونه مشکل پس از انجام جراحی بینی جلوگیری کنید.
روش های انتخاب بهترین جراح بینی :

1. جستجو در گوگل
  2. پرس و جو از دوستان و آشنایان
  3. تحقیق درباره میزان رضایت بیماران از پزشک
  4. دیدن نمونه کارهای پزشک
  5. شرکت در جلسه مشاوره پزشک

ویژگی های بهترین جراح انحراف بینی

• یک جراح خوب ، جراحی است که اولویت او درمان بیمار باشد نه منافع مالی.
  • جراح مناسب ، جراحی است که در مقابل خواسته های بیمار صبور باشد.
  • جراح باید اطلاعاتی کامل درباره مراقبت های قبل و بعد از جراحی بینی به بیمار بدهد.
  • جراح بینی باید دقت کند بیمار قبل از انجام جراحی شرایط روحی و جسمی را دارا باشد.

عوارض عمل انحراف بینی

عمل انحراف بینی نیز مانند دیگر جراحی ها قطعا دارای عوارضی است برخی از این عوارض عبارتند از :

• به جا ماندن علائم انسداد بینی
  • بی حسی
  • تغییر حس بویایی
  • تغییر در حس چشایی
  • نشت مایع مغزی نخاعی
  • تغییر صدای بیمار

اما این عوارض در صورتی رخ می دهد که جراحی توسط بهترین جراح انحراف بینی صورت نگیرد ؛ بنابراین با انتخاب جراح مجرب می توان از بروز این عوارض جلوگیری کرد.

مزایای جراحی انحراف بینی

با انجام عمل انحراف بینی می توان مشکلاتی از قبیل تنگی نفس ، خونریزی بینی ، عفونت ریه ، عفونت گوش ، صدای تنفس و غیره را از بین برد.

انحراف بینی و آلرژی

آلرژی دو نوع دارد آلرژی فصلی و آلرژی سالیانه. اگر بیمار مبتلا به هر کدام از انواع آلرژی باشد ، برای انجام جراحی بینی مشکلی نخواهد داشت ، فقط باید از ۱ هفته قبل از جراحی بینی تا ۲ ماه بعد از انجام عمل بینی از داروی ضد آلرژی استفاده کند. نکته قابل توجه در جراحی بینی این است که انجام جراحی بینی باعث از بین رفتن آلرژی نمی شود در واقع تاثیری بر روی آن ندارد.

مراقبت های قبل و بعد از جراحی انحراف بینی

رعایت توصیه های پزشک ، قبل و بعد از جراحی انحراف بینی ، اهمیت بسیار زیادی داشته و بر روی نتایج دریافتی و همچنین جلوگیری از بروز عوارض ناشی از آن ، تاثیر گذار است ؛ بنابراین ، به هیچ عنوان در این باره سهل انگاری نکنید.

اقدامات قبل از عمل انحراف بینی

• در گام اول ؛ به منظور انجام عمل انحراف بيني ، افراد باید به دنبال بهترین جراح انحراف بيني باشند ؛ چرا که ، بین نتیجه عمل و جراح ، رابطه ای مستقیم وجود دارد ؛ هر چه میزان تجربه و مهارت ایشان ، بیشتر باشد ، احتمال دریافت نتایج مطلوب از عمل ، افزایش می یابد.
  • افراد متقاضی جراحی انحراف بيني ، در روز جلسه مشاوره باید نکاتی را که در ذیل به آن ها اشاره شده است ، رعایت نمایند :
  1. جراح انحراف بینی را در جریان سوابق پزشکی خود قرار دهید.
  2. انتظارات خود از عمل انحراف بيني را به ایشان بگویید.
  3. و از این قبیل موارد
  • احتمالا پزشک ، پیش از انجام عمل انحراف بيني ، برای تان دارو تجویز می کند ؛ آن ها را به موقع و سر ساعت مصرف کنید.
  • انجام آزمایشات تجویز شده از سوی پزشک ، دارای اهمیت است ؛ بنابراین ، به این مورد توجه نمایید.
  • روز قبل از عمل انحراف بيني ، به مقدار کافی آب بنوشید.
  • شب قبل از جراحی انحراف بيني ، شام سبک میل کنید.
  • نیم ساعت زودتر از شروع عمل ، باید در محل جراحی حاضر باشید.
  • حضور همراه در روز جراحی ، الزامی است.
  • پزشک به بیماران توصیه می کند ؛ در روز عمل انحراف بيني ، تمامی مدارک پزشکی خود را به همراه داشته باشند.
  • بانوان در روز عمل انحراف بيني ، باید بدون آرایش بوده و ناخن های آن ها نیز لاک نداشته باشد.
  • بانوان ؛ باید توجه نمایند ، در روز جراحی انحراف بيني ، زیورآلات به همراه نداشته باشند.
  • از ده روز قبل از انجام جراحی بینی از خوردن داروهایی که باعث انعقاد خون می شود ، پرهیز نمایید.
  • از ۶ ماه قبل از جراحی از مصرف سیگار ، قلیون ، پیپ دوری کنید.
  • یک ساعت قبل از انجام جراحی با یک همراه در بیمارستان حضور داشته باشید.
  • روز جراحی ناشتا باشید.
  • روز قبل از جراحی حمام کنید.

مراقبت های بعد از عمل انحراف بيني

1. در هفته اول پس از انجام جراحی بینی بهتر است بیمار به هنگام خواب دو بالش در زیر سر خود بگذارد.
  2. تا ۳ روز پس از جراحی به صورت مداوم از کمپرس یخ استفاده کند.
  3. داروهای تجویز شده توسط پزشک را مرتب استفاده کنید.
  4. از مصرف نوشیدنی های حاوی الکل پرهیز نمایید.
  5. هنگامی که ترشحات بینی متوقف شد ، می توانید پانسمان جلوی بینی را باز کنید.
  6. تا ۱ ماه پس از جراحی بینی نفس عمیق نکشید زیرا باعث خونریزی می شود.
  7. تا مدتی از انجام ورزش هایی که باعث فشار آمدن به بینی می شود ، خودداری کنید.
  8. هنگام شستشوی بینی از سرم شستشو استفاده نمایید.
  9. داخل بینی خود را چرب نکنید.
  10. به هنگام خوابیدن به صورت طاق باز ( به پشت ) بخوابید.
  11. تا ۱ روز پس از جراحی از پماد آنتی بیوتیک استفاده کنید.
  12. تا مدتی از مصرف الکل خودداری کنید.
  13. در صورت خونریزی بینی ، پانسمان آن را عوض کنید.

هزینه جراحی انحراف بيني

هزینه جراحی سپتوپلاستی به عوامل مختلفی بستگی دارد جهت کسب اطلاعات بیشتر در این باره به پزشک مراجعه نمایید.
هزینه جراحی سپتوپلاستی توسط بیمه پرداخت می شود ؛ زیرا این جراحی ، جنبه درمانی دارد.