جراحی بینی قوز دار معمولاً در راستای اهداف زیبایی انجام می پذیرد. قوز یا برآمدگی بینی به سبب بی نظمی غضروف و استخوان های آن نمود پیدا می کند. به طور معمول قوز بینی مشکل حاد و خاصی برای افراد ایجاد نمی نماید و یکی از ایرادات ظاهری بینی تلقی می شود. البته امکان دارد همین امر منجر به کاهش اعتماد به نفس در برخی افراد شود. به همین علت افراد برای برطرف کردن آن به سراغ انجام جراحی بینی می روند.

جراحی بینی قوزدار

علت ایجاد قوز بر روی بینی چیست؟

قسمت پشتی بینی که به آن پل بینی نیز گفته می شود ، ساختار استخوانی و غضروفی دارد و بینی را به صورت متصل می کند. چند دلیل می تواند باعث ایجاد قوز در این ناحیه شود :

عوامل ژنتیکی

برخی از افراد به طور ژنتیکی بینی های قوزدار را به ارث می برند. برآمدگی بینی که به علت عوامل ژنتیکی به ارث رسیده است، در اغلب موارد در دوران کودکی نمود پیدا نمی یابد ؛ اما هر چه فرد به سن بلوغ نزدیک تر می شود ، این عارضه نمایان می گردد.

ضربه یا جراحت

ضربه یا آسیب به بینی می تواند باعث ایجاد قوز بر روی آن شود. چنانچه غضروف و استخوان به طور یکنواخت ترمیم نشوند ، کبودی روی دماغ یا شکستگی استخوان آن ، ممکن است برآمدگی بر روی بپل بینی را در پی داشته باشد.

آیا قوز روی بینی بر تنفس تاثیرگذار است؟

بر خلاف انحراف تیغه بینی ، که یکی از ناهنجاری های مربوط به عملکرد بینی محسوب می شود و می تواند بینی شما را کج نشان دهد ، قوز بینی در بیشتر موارد بر تنفس فرد تأثیر نمی گذارد.

روش های جراحی بینی قوزدار

جهت انجام عمل بینی قوز دار ، معمولاٌ جراح بینی تکنیک باز را بر می گزینند تا با تسلط و دقت بیشتری ناهنجاری های غضروف و استخوان بینی را برطرف سازند.

نحوه انجام پروسه

پیش از شروع عمل ، جراح به منظور پی بردن به این مسئله که قوز بینی بیشتر به سبب ناهنجاری استخوانی یا غضروفی است ، معایناتی انجام می دهد. این امر در انتخاب تکنیک مناسب ، دخیل می باشد.

حال برای شروع جراحی بینی، ابتدا بیهوشی مناسب اعمال شده و جراح با توجه به تکنیک مورد نظر ، برش ها را ایجاد می کند. پس از دسترسی به ساختار درونی بینی ، جراح با برش استخوان یا غضروف اضافی قوز بینی را بر طرف می سازد.

در برخی موارد جراح با بکارگیری سوهان جراحی ، برآمدگی پل بینی را صاف می کند. با اتمام تغییرات ، برش های جراحی بوسیله نخ بخیه ، بسته می شوند.

جراحی بینی قوزدار

آیا قوز بینی بعد از جراحی برگشت پذیر است؟

قوز پس از برداشتن نمی تواند رشد کند. پس از عمل بینی ، برخی از افراد در ناحیه ای که استخوان و غضروف برداشته شده ، دچار پینه می شوند. این پینه ها می توانند شبیه قوز بر روی بینی باشند.
یکی دیگر از عوارض جراحی بینی قوزدار ، کبودی و التهاب است. در دوره ی نقاهت ، ممکن است متوجه شوید که محل برداشت قوز بینی ، متورم و بزرگ به نظر می رسد.اما این تورم بدین معنا نیست که قوز مجدداً برگشته است. هر گونه تورم ناشی از جراحی ، عموماً ظرف چند هفته برطرف می شود.