جراحی لوزه در تهران

شایع ترین دلیل جراحی لوزه ، در سنین کودکی و نوجوانی عفونت های مکرر گلو ، عفونت های گوش میانی و علائم انسداد راه هوایی می باشد ؛ محل قرار گیری لوزه ها ، در طرفین عقب گلو می باشد و در حقیقت ، لوزه ها بخشی از سیستم لنفاوی وابسته به سیستم دفاعی بدن هستند و عموما بعد از دو سالگی دارای عملکرد موثری در بدن نمی باشند. ( مراقبت های بعد از جراحی لوزه )

به طور طبیعی ، اندازه لوزه سوم در کودکان بزرگتر بوده و محل قرار گیری آن در پشت کام نرم می باشد که این مسئله ، می تواند زمینه ساز مشکلاتی ؛ از قبیل عفونت های مکرر گوش میانی ، مسدود شدن راه هوایی به خصوص در زمان خواب و غیره گردد.

لازم به ذکر است ، اندازه لوزه سوم با افزایش سن کوچکتر شده و اکثرا در سنین ۱۲ الی ۱۳ سالگی از بین می رود ؛ اما باید توجه داشت که لوزه های حلقی به طور کامل از بین نخواهند رفت و فرد را در سنین بزرگسالی به دلیل ایجاد علائمی ؛ نظیر بوی بدن دهان ، انسداد راه هوایی و درد مزمن گلو نیازمند انجام جراحي لوزه می نماید.

تغییر صدا پس از جراحی لوزه

یکی از شایع ترین موارد پس از جراحي لوزه در کودکان ، تغییر صدا می باشد که به سهولت و پس از مدت کوتاهی درمان می‌شود ؛ اما در برخی موارد ممکن است ، کودک به مدت کوتاهی نیاز به گذراندن دوره‌ گفتار درمانی پیدا کندکه قطعا بعد از گذرندان این دوره ، تغییر صدا و مشکلات مرتبط با آن بر طرف خواهند شد.

البته ، وجود عواملی ؛ نظیر شکاف کام یا دو شاخه‌ای بودن زبان کوچک در جراحي لوزه‌ سوم ممکن است ، مسبب تغییر دائمی در صدا شوند ؛ بنابراین ، در این موارد سعی بر عدم انجام می باشد و در صورت نیاز تنها قسمتی از لوزه ، برداشته می شود.

جراحی لوزه

علل جراحی لوزه

از شایع ترین علل جراحی لوزه ، باید به بزرگی لوزه ها اشاره داشت که سبب بروز علائم انسدادی ؛ اعم از اختلال در رشد ، اختلال تنفس ، بد بو شدن دهان و خر و پف شبانه می گردد ؛ توجه داشته باشید که تماس با دود سیگار یا عفونت های ویروسی و باکتریایی ، از جمله علل بزرگی لوزه ها می باشند

مراقبت های بعد از عمل لوزه

1. مصرف داروهای تجویز شده
  2. شست و شوی مداوم دهان با سرم شستشو
  3. پرهیز از خوردن و آشامیدن به مدت ۶ ساعت پس از عمل
  4. استراحت در منزل به مدت ۲ الی ۳ روز
  5. خودداری از مصرف آسپرین به مدت دو هفته پس از عمل
  6. قرار دادن دستگاه بخور سرد در مجاورت بیمار
  7. مصرف مایعات و غذاهای نرم به مدت ۱۰ روز پس از عمل
  8. مصرف آب نبات ، بستنی ، شیر سرد ، آب ولرم ، ژله و جویدن آدامس به دلیل افزایش ترشح بزاق
  9. نوشیدن آب به میزان کافی
  10. پرهیز از استعمال سیگار
  11. پرهیز از سرفه های پی در پی حداقل به مدت ۲ روز پس از عمل
  12. به مدت ۲ هفته خودداری از مصرف ، آجیل ، نان تست ، ذرت بو داده ، بیسکوئیت ، چیپس ، پفک ، غذا های داغ و حاوی ادویه ، خوراکی های اسیدی نظیر آب پرتغال و یا گوجه فرنگی ، غذا های ترد و سفت ، ۱- ۱۲ تا ۱۴ ساعت پس از عمل از انجام فعالیت بدنی شدید اجتناب ورزید. استحمام مجاز است.

با رعایت موارد فوق دوره نقاهت پس از جراحی لوزه را به راحتی سپری خواهید کرد.

خونریزی بعد از عمل لوزه

رایج ترین عارضه پس از عمل جراحی لوزه ، خونریزی می باشد ؛ لازم به ذکر است که ابتلا به بیماری های زمینه ای خونی و همچنین ، اختلالات انعقادی خون ، سبب افزاش ریسک این عارضه خواهند شد ؛ در این جا ذکر این نکته حائز اهمیت است که خونریزی ناشی از عمل لوزه ، ممکن است در حین عمل اتفاق بیفتد یا این که طی ۲۴ ساعت ابتدایی پس از عمل به وقوع بپیوندد و در مواردی نیز این امکان وجود دارد که خونریزی ، یک روز بعد از جراحی رخ دهد.

خونریزی هایی که در طول ۲۴ ساعت اولیه بعد از جراحی لوزه اتفاق می افتند ، اغلب ناشی از وجود لخته خون در موضع عمل یا باقی ماندن بافت لوزه هستند ؛ لذا افراد در صورت مواجهه با هر گونه خونریزی طی ۲۴ ساعت ابتدایی پس از عمل لوزه ، باید سریعا به پزشک خود مراجعه نمایند ؛ در خصوص خونریزی هایی که یک روز پس از جراحی رخ می دهند ( خونریزی های تاخیری ) ، باید متذکر شد که نگران نشوید و توصیه می گردد ، پزشک معالج خود را در جریان قرار داده و با دقت به توصیه های ایشان عمل نمایید.

Call Now Buttonتماس با ما